ANTECKNINGAR FRÅN CYKELFÄRD LÄNGS RHEN 2007.

 

(Gå till: dag1, dag2, dag3, dag4, dag5, dag6, dag7, dag8, dag9, dag10, dag11, dag12, dag13, dag14, dag15)

 

Dag 1, onsdag, 070822

Helsingborg - Basel, Schweiz

Färja och tåg Helsingborg till Maribo, Danmark

Cykel Maribo till Rödby havn

Färja och tåg Rödby havn till Basel

Cyklad tid: 1 tim 27 min 38 sek

Snitthastighet: 18,31 km/t

Maxhastighet: 31 km/t

Cyklad distans: 26,67 km

Totaldistans: 26,67 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

04.37

Allt är packat och klart och jag skall ge mig iväg. Skall bära ner mina grejor och packa på cykeln och sedan bär det av ner till färjan över till Helsingör. Därifrån bär det av vidare med tåg ner till Maribo, cykel till Rödby, färja till Puttgarden och sedan tåg till Basel via Lübeck och Hamburg.

Vikt vid avfärd:

Packväska vänster bak = 6 kg

Packväska höger bak = 5,5 kg

Packväska vänster fram = 4,5 kg

Packväska höger fram = 5 kg

Summa packning = 21 kg

Min vikt vid avfärd = 90,5 kg

04.50

Har kommit fram till Margaretaplatsen. Cykeln, Streif, verkar gå bra. Jag spände fjädringen igår och det märks, cykeln är ”styvare”. Såg en berusad man på en bänk utanför ICA-Hamilton. Tror inte han varit ute och festat särskilt mycket just inatt, nog snarare så att det är hans normala tillstånd, jag känner igen honom som en av stans A-langare. Stackars människa. Känner lite lätta regnstänk.

 

05.37

Sitter på tåget på väg mot Köpenhamn. Överfarten med Scandlines gick bra. På 6 minuter han jag ta mig från färjan, upp till stationen och på tåget.

 

06.35

Givetvis var hissen på den perrong jag anlände till från Helsingör avstängd på grund av byggnadsarbeten och rulltrappan var ur funktion så det var bara att lyfta av packväskorna, bära upp cykeln och sedan springa ner efter väskorna. Och som om inte det var nog har jag precis, av en konduktör, fått reda på att jag inte får ta med mig cykeln på det direkttåg till Rödby Färjehamn till vilket jag har en biljett.

 

07.03

Sitter på tåget till Nyköping-Falster vilket skall gå om mindre än en minut. Biljetten jag köpt i förväg gick inte att använda den tänkta vägen till Rödby Färjehamn så därför får jag ta tåget till Nyköping Falster och sedan ta mig vidare med lokaltåg till Maribo och så cykla ner till färjeläget. Inte utan att jag är en smula irriterad på den man på stationen i Helsingör som sålt mig en biljett hela vägen ner till Rödby, en biljett som jag inte kan använda. Eftersom jag är ute i god tid och har bra utrymme i tidplanen kommer den här ändringen förhoppningsvis inte att betyda något i slutändan.

 

07.25

Tåget är på väg söderut genom morgontrötta förorter till Köpenhamn. Jag äter en av mina medhavda smörgåsar. Inte mycket människor på tåget, morgonrusningen har inte börjat och förövrigt reser jag ju ut från metropolen medan de flesta andra resenärer säkert kommer att åka åt andra hållet, in till sina arbeten i staden. Semester är härligt. Den resväg jag nu tar för att komma ner till färjan över Fehmarnbelt är den som jag ursprungligen tänkt mig innan jag, av DSB mannen på stationen i Helsingör, blev pålurad den ogiltiga biljetten. Det innebär att jag kommer att komma till Nyköping Falster 08.54 och sedan ha cirka 30 minuter på mig för att köpa en ny biljett till Maribo och sedan komma på tåget dit.

 

09.11

Jag sitter på tåget till Maribo vilket skall gå 09.25. Inga problem att komma ner från den första perrongen, köpa biljetter och sedan komma upp till den nya perrongen. Hissarna fungerade. Jag han även med att få en kopp kaffe vilken DSB bjöd på genom en frikupong jag fått på tåget från Köpenhamn av en snäll och vänlig tågvärdinna som tyckte synd om mig för att jag fått fel biljett.

 

09.50

Är i Maribo. Tåget anlände hit 09.48. Maribo är en stad i Lollands kommun, Region Själland, Danmark. Staden har cirka 5 500 invånare. Maribo växte upp kring Maribo kloster, grundat ca 1400 som Danmarks första birgittinkloster, och fick köpstadsrättigheter 1416. Maribos kyrka, som har sitt ursprung i klostret, blev 1924 domkyrka i Lolland–Falsters stift. I staden finns bl.a. livsmedels-, metallvaru-, plast- och möbelindustri. Staden har järnvägsförbindelser med Nakskov och Nyköbing Falster. Maribo var Kaj Munks födelsestad. Mer känd är kanske staden av att den givit namn åt en känd dansk ost. Maribo osten är en mjuk, dansk hårdost, tillverkad främst på Lolland och med mycket växlande fetthalt. Smaken är lätt syrlig.

 

10.00

Har efter en del små felkörningar kommit ut ur Maribo och är på väg mot Rödby Färjehamn och färjan över till Puttgarden. Jag har cirka 12 kilometer till Rödby och sedan ytterliggare 5 ner till själva hamnen. Vädret är molnigt och emellanåt kan man känna små regnstänk, dock inte så mycket att det krävs full regnutrustning.

 

10.05

Har kommit till Håred och kör på en cykelbana. Har en lätt medvind vilken gör att jag håller en hastighet på strax över 20 km/t.

 

10.10

Har kommit till Hillstedt och kör rakt fram mot den lilla kyrkan.

 

10.24

Har gjort en kort paus vilken var av naturnödvändighet påkallad. Jag står under en vägbro och när jag lyfter blicken från det som jag stannat för att göra kan jag se en skylt som visar att bron byggdes 1968.

 

10.32

Har cyklat sammanlagt 17,5 kilometer och kommit till Rödby. Skall nu trampa vidare mot färjehamnen dit det är cirka 5 kilometer.

 

10.36

Är på väg genom Rödby och det är helt folktomt här. Man skulle kunna tro att det råder utegångsförbud. En skylt visar att det är 6 kilometer kvar till hamnen.

 

10.44

Har precis kört förbi skylten som visar att jag kommit till Rödby Färjehamn men det är fortfarande en liten bit kvar till färjeläget. Det ser utan tvekan ut som om jag kommer att hinna med en färja tidigare än planerat och det är ju bara tacksamt.

 

11.00

Har fått min biljett till färjan och står nu i kö mellan en massa stora lastbilar och väntar på att få komma ombord. Skönt att få köra ombord med lastbilarna på nedre däck och därmed slippa den branta rampen upp till övre däck. Allt har, trots biljettstrulet i Köpenhamn, gått bra hit till Rödby Färjehamn. Tackvare den platta vägen från Maribo och medvinden har det gått betydligt snabbare än planerat. Färjan jag skall med går 11.15 alltså 30 minuter för min plan.

 

11.30

Sitter på färjan. Medan jag tittar ut över Fehmarnbält äter jag en lunch bestående av friterad fiskfilé och pommes frites och dricker min första tyska öl under den här resan. I Fehmarnbält har svenska flottan varit i strid vid tre tillfällen. Den 1 juli 1644 mötte amiral Clas (Larsson) Fleming en jämnstark dansk flotta under befäl av Kristian IV. Slaget slutade oavgjort och fick som följd att en planerad svensk landstigning i Danmark måste inställas. Det är till detta sjöslag som den danska kungssången "Kong Christian stod ved højen mast" hänför sig. Den 13 oktober samma år besegrade en förenad svensk–nederländsk flotta (40 skepp) under Carl Gustaf Wrangel en till antalet skepp något underlägsen dansk flotta, som förlorade 15 skepp. Endast ett svenskt skepp gick förlorat. Därmed vann svenska flottan sjöherraväldet i de danska farvattnen. Den 13 april 1715 besegrades en svensk eskader (6 skepp) under viceamiral Carl Hans Wachtmeister i grund av en överlägsen dansk styrka; alla skeppen gick förlorade och Wachtmeister togs till fånga.

 

12.30

På stationen i Puttgarden. Halvtimman jag har tillgodo jämfört med min planering är inte till någon nytta för det går inget tåg förrän 13.22, alltså precis som planerat.

 

12.49

Cykeln är lastad på tåget i Puttgarden så nu är det bara att vänta på att klockan skall bli 13.22. När jag kommer till Lübeck har jag betydligt kortare tid på mig, bara 10 minuter för tågbytet. Men skulle jag missa det planerade tåget så går det fler som är framme i Hamburg i god tid.

 

15.08

Sitter på tåget mellan Lübeck och Hamburg och det rullar precis ut från stationen. Det var på håret att jag hann med. Kom in på spår 1 och hade då 9 minuter på mig att komma till spår 8. Hissen upp från spår 1 fungerade men den ner till spår 8 var avstängd för reparation så det var bara att ställa cykeln, ta av väskorna och bära ner dessa för en lång brant trappa för att sedan springa upp efter cykeln. Det var en fråga om sekunder att jag kom med tåget. Utanför är det åska och ösregn, skönt och lite mysigt att sitta på tåget. Nu är det snart Hamburg, ett par timmar där och sedan nattåg direkt till Basel.

 

16.04

Har precis blivit serverad en öl på Hamburg Hbf. Har cirka 4 timmar kvar innan tåget skall gå så jag se till att hitta någonstans att äta och sedan kan jag fördriva tiden med att titta på folklivet.

 

16.25

Har lämnat cykeln och packningen på bagageförvaringen så nu skall jag se till att hitta en restaurang där jag kan få något att äta.

 

16.31

Sitter på Restaurant Schweinske på övre plan med utsikt över perrongerna och spåren. Har beställt in en fläsksnitzel med pommes frites och en stor Warsteiner öl. Det var längesedan jag åt så här mycket på en dag. 

 

 

 

Dag 2, torsdag, 070823

Basel, Schweiz - Colmar, Frankrike

Cykel Basel till Colmar

Cyklad tid: 5 tim 5 min 12 sek

Snitthastighet: 17,47 km/t

Maxhastighet: 30 km/t

Cyklad distans: 88,71 km

Totaldistans: 115,38 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

06.12

Har vaknat, gått upp och klätt på mig och lämnat min plats i liggkuppen. Har sovit relativt bra. Utöver mig var det två män till i kuppen men den fjärde platsen förblev tom hela resan. Har burit mina väskor till cykelkupén och skall nu gå och se om jag kan få en kopp kaffe i restaurantvagnen. Cirka 45 minuter kvar till Basel.

 

06.55

På perrongen i Basel. Vädret ser ut att vara relativt bra. Skall se till att få lite frukost innan jag ger mig iväg norrut mot Rhen. Basel, huvudstad i halvkantonen Basel-Stadt i Schweiz. Staden som ligger vid floden Rhen, helt nära tregränsmötet mellan Schweiz, Tyskland och Frankrike har cirka 164 000 invånare, med förstäder 547 000 inv. Rhen delar staden i två delar: Kleinbasel i nordöst, där hamnen och de flesta industrianläggningarna finns, samt Großbasel, söder om Rhen, som hyser stadens äldsta delar och utgör dess kulturella och kommersiella centrum.

Här finns ett flertal medeltida byggnader, bl.a. den stora katedralen, byggd i slutet av 1100-talet men senare kraftigt ombyggd, samt det gotiska rådhuset byggt 1503–07 med tillbyggnad och rika fasadmålningar från 1800-talet. Bland stadens yngre byggnader märks den katolska kyrkan Sankt Antonius och järnvägsstationen Badischer Bahnhof, båda ritade av Karl Moser.

Basel är genom sitt läge vid Rhen sedan länge betydande handelscentrum och har en av Europas större flodhamnar. Staden är också viktig knutpunkt i det europeiska järnvägsnätet. Den internationella flygplatsen Basel-Mulhouse ligger 13 km nordväst om Basel, på franskt territorium. Staden är vidare säte för Bank for International Settlements (BIS), för European World Trade and Congress Center och för flera av Schweiz största industriföretag. Läkemedel, kemiska produkter samt metall-, textil- och livsmedelsprodukter dominerar industrisektorn. B. har universitet sedan 1460 och hyser en rad vetenskapliga institutioner. Här finns flera förnämliga museer samt djurpark.

Det romerska militärlägret Basilia nämns första gången 374 e.Kr. och blev redan på 400-talet biskopssäte. Från 1032 tillhörde staden Tyska riket och blev fri riksstad under 1300-talet. 1400- och 1500-talen var en storhetstid i B:s historia, då flera berömda kulturgestalter verkade där, bl.a. Erasmus av Rotterdam och Hans Holbein d.y. Staden inträdde i Schweiziska edsförbundet 1501. B. var centrum för reformationen i Schweiz. År 1795 slöts här en fred mellan Frankrike och Preussen.

 

07.30

Har fått en lätt frukost på stationen, vilken jag var tvungen att betala med Schweitzerfrank, och står nu lite lätt förvirrad på Central Bahn Platz. Jag vet inte riktigt vilken väg jag skall ta men jag kan se en cykelbana på andra sidan en starkt trafikerad gata och den ser ut att leda i den riktning jag tror jag skall köra. Skall gå över gatan och ta en närmare titt om cykelbanan kan tänkas leda ner mot Rhen.

 

07.41

Står nere vid stranden av Rhen. Har precis kommit över den första av två broar i Basel vilka jag enligt kartan skall över. Meningen är att jag nästan hela vägen upp till Holland skall hålla mig på vänster sida, den västra sidan, av floden, men just nu är jag på den andra

 

07.50

Jag har just satt upp pinnen med den svenska flaggan i toppen. Skall bara ta en bild innan jag kör vidare.

 

07.57

Kör längs en liten smal gata. Inte mycket trafik men jag kör på trottoaren för det går nämligen spårvagnar på gatan och där är inte plats till både spårvagnarna och mig.

 

07.59

Har kommit till något som kan tänkas vara en gammal stadsport. Har stannat för att ta en bild och en titt på kartan ger beskedet att det är St. Johans porten jag just fotograferat

 

08.09

Kör genom ett industriområde och har precis passerat gränsen till Frankrike.

 

08.13

Är fortfarande kvar i industriområdet. En skylt visar att jag kört in i ”Dep. Hauit de Rhin”. Skall så småningom komma fram till en kanal vilken jag skall följa vidare norrut.

 

08.16

Har cyklat ner längs Rue des trois Frontieres och kommit till Rhen och fått syn på första skylten som visar på cykelvägen längs Rhen. Skall försöka följa dessa skyltar men jag vet av erfarenhet att det är lättare sagt än gjort. Vi får se hur det går. Vädret är molnigt men inget regn, ganska skönt faktiskt. Hoppas det håller sig från att regna och lite mer sol skulle ju inte skada.

 

08.20

Kör fortfarande längs cykelvägen, små gator lugna och fina, övervägande asfalterade. En skylt visar att det är 11 kilometer till Kembs. Jag har för mig att det är ett av ställena på min planerade väg så jag kör dit och ser om jag kan få en kopp kaffe. Dock skulle en något mer substantiell frukost inte skada, det är trots allt ett par mil kvar innan jag kommer till Colmar.

 

08.24

Helt plötsligt har de fina skyltarna som visade cykelvägen försvunnit och nu vet jag inte riktigt var jag är och varthän jag skall köra. Får väll köra ”in the general direction” och se var jag hamnar längre fram. I och för sig spännande, men det tar tid.

 

08.45

Har precis haft en kort ”naturpaus” och då tittat på kartan. Ser ut som om jag är på väg mot Rosenau men inte längs cykelvägen. Det gör dock inget, vägen jag kör på är bra och det är inte särskilt mycket trafik så jag fortsätter.

 

08.49

Kors i taket, jag har navigerat rätt och kommit till Rosenau och på en skylt längre fram kan jag se en skylt på vilken det står Kembs. Jag ger fan i cykelvägen och kör mot Kembs längs den här vägen.

 

08.52

Jag är i utkanten av Rosenau och på väg mot Kembs och har kommit fram till ett minnesmärke från andra världskriget i form av en Sherman stridsvagn. M4 Sherman var en medeltung amerikansk stridsvagn som utvecklades under det andra världskriget. Under kriget kom stridsvagnen att bli den som tillverkats i störst antal i väst och tillverkningssiffrorna överträffades enbart av den ryska T-34. Stannar och tar en del bilder vid minnesmärket. Tyvärr är texten på skyltarna på franska så jag kan inte i detalj förstå vad det står.

 

09.05

Har cyklat 16 km och passerar några kraftverksanläggningar vilka har sina turbiner ute i kanalen vid sidan om Rhen.

 

09.07

Har cyklat 16,7 kilometer och kommit till Kembs. Enligt min planering skulle jag anlända hit 09.15 så jag ligger ett par minuter före tidsschemat vilket ju kan vara bra inför den fortsatta turen mot Colmar.

 

09.09

Jag har planerat att stanna en kvart i Kembs men det ser så dött och trist ut så det gör jag inte utan jag fortsätter. Jag kommer att köra i riktning mot Niffer och skall förhoppningsvis innan Niffer komma fram till något som heter Schleuse von Le Corbusier. Där skall jag om allt stämmer komma på cykelvägen igen och vika av längs Canal du Rhône au Rhin. Det bör vara cirka tre kilometer till slussen.

 

09.13

Är ute på en liten väg mellan en skog på ena sidan och höga majsfält på den andra. Över mig kan jag se en massa flygplan som ser ut att vara på väg att landa. Antagligen är det på väg ner mot Basels flygplats som, trots att Basel är en schweizisk stad, faktiskt ligger i Frankrike. Så kan det vara i Europa.

 

09.27

Jag har enligt en vägskylt 1,5 km till Niffer och 44 km till Neuf-Brisach, men det är längs landsvägen och jag har ju tänkt följa cykelvägen vilket innebär en något längre sträcka. Jag har kommit ut på en något större väg med lite mer trafik men jag borde snart vara framme vid Corbusiers sluss.

 

09.30

Har cyklat 22 km och kommit fram till den omtalade slussen vid Niffer. Jag undrar vad den har med Corbusiers, den kände arkitekten och formgivaren, att göra. Kan möjligen vara så att han har ritat kontorshuset vid slussen, det ser ut att kunna vara ritat av honom. Jag skall ta en liten paus här och sedan köra vidare längs Canal du Rhône au Rhin, kanalen mellan floderna Rhône och Rhen.

 

09.40

Skall ge mig iväg från slussen nu och har si så där en fyr till fem mil till Neuf-Brisach. Hittar jag något trevligt ställe på vägen för lunch så stannar jag där annars äter jag när jag kommer fram till Neuf-Brisach. Därifrån är det sedan bara cirka två mil till Colmar, dagens mål. Har plockat fram min IPod för att få lite musik och solen tittar fram, frågan är om livet kan vara mycket bättre.

 

09.50

Har cyklat 23,5 km och är nu tillbaka på en cykelväg, men inte den längs Rhen utan längs Canal du Rhône au Rhin och den kommer jag att följa ganska länge. Rhen kommer jag inte att återse förrän imorgon i Strasbourg.

 

10.05

Har kört 28,5 km. Såg precis en häger som satt på den andra strandkanten men när jag fått upp kameran för att ta en bild flög den iväg. Nu får jag försöka arbeta upp tempot igen. Det är en del andra cyklister ute på vägen, antagligen för att träna för de har ingen packning. En del är trevliga och vinkar glatt tillbaka när jag vinkar men en del verkar vara surpuppor som inte vinkar utan bara tittar stint framåt. I regel är de sistnämnda sådana med fin cykelutrustning och färgglada team-kläder.

 

10.10

Jag har stannat för att ta av västen jag har på mig för nu gör solen att det är ordentligt varmt. Borde nog smörja in armar och ben men jag kör en bit till.

 

10.29

Har cyklat 32,8 km och är lite osäker på vägen. Jag har kört förbi en bro över kanalen men jag tror att jag eventuellt skulle kört över den. Har nu kört tillbaka och är nu på väg över bron för att se om där finns några skyltar som visar vägen.

 

10.35

33,6 km avklarade. Det var tur att jag vänd och körde tillbaka för jag hade kommit fel men nu är jag på rätt väg. Är inne på en skogsväg, svalt och skönt när jag nu kommit in i skuggan under träden. Jag skall följa den här skogsvägen cirka 2 mil till Fessenheim, tyskt namn trots att det är i Frankrike. Men det är ju det gamla tyska landskapet Elsass jag kör genom. Delar av området Alsace ingick till följd av freden i Frankfurt efter Fransk-tyska kriget 1870-1871 i Elsass-Lothringen, som var en tysk provins ("riksland") 1871-1919. 1919 återbördades hela Alsace till Frankrike enligt freden i Versailles efter första världskriget. När området ockuperades av Tyskland under andra världskriget, blev det formellt införlivat i Tyskland, även om detta aldrig erkändes genom något fredsfördrag och således omedelbart återställdes när tyskarna drevs bort från området mot slutet av kriget. Denna tyska ockupation varade 1940-1944.

 

10.53

Har kört 35,3 km och har stannat i skogen för jag såg en enkel liten grav och en minnestavla. jag kan ju inte franska så jag kan inte tyda tavlan men det är tydligen ett minne över någon som dött i andra världskriget, närmare bestämt 1944. Jag fotograferar texten och får försöka få den översatt när jag kommer hem.

 

11.23

45 km cyklat och jag har cirka 10 km kvar till Fessenheim och det innebär cirka ½ timmas cykling om vägen och skyltningen fortsätter att vara så pass bra som hitintills.

 

11.39

Har cyklat 49,75 km och kommit till Blodelsheim och har enligt skyltarna fortfarande 10 km kvar till Fessenheim, konstigt. Tyvärr är jag ute ur skogen på den stora allmänna vägen och den starka solen skiner oförsonligt, utan hinder, ner på mig.

 

11.45

50,5 km cyklade. Jag skulle ju köra till Fessenheim innan jag skulle ta en paus men jag kom förbi en ”Tabac” och kunde inte låta bli att stanna och köpa en kall öl. Underbart gott. Jag fortsätter nu mot Fessenheim och Neuf-Brisach och till den sistnämnda platsen skall jag enligt planeringen anlända 13.00 och det kan vara cirka en mil dit.

 

12.08

Efter att ha cyklat sammanlagt 53,2 km idag har jag kommit till Fessenheim men jag fortsätter igenom samhället och kör direkt mot Neuf-Brisach.

 

12.23

Jag cyklar längs väg D468 och har cyklat 57,5 km. Har si så där en mil kvar till Neuf-Brisach. Vägen jag kör på är en smal och fin landsväg utan allt för mycket trafik. När den går genom de små byarna finns det cykelbana. Varmt och skönt väder, inga moln över mig men jag kan se att de ligger över bergen runtomkring.

 

12.34

60,5 km avklarade och det är 6 kvar till Neuf-Brisach. Har stannat i en liten by för att ta en titt lite närmare på en kyrka vilken jag tidigare sett på långt håll över fälten.

 

13.13

Efter 69,17 km har jag kommit till Neuf-Brisach. Skulle enligt min planering varit här för en kvart sedan men på grund av en massa vägarbeten och därav följande omläggningar av trafiken har jag fått köra en lång omväg. Om jag samlat på gula skyltar på vilka det står ”Diversion” hade jag varit en lycklig man nu. Skall se om jag kan få lite lunch här, en kall öl skulle inte heller vara dumt.

 

13.23

Har äntligen fått en kall öl. Det var ju i och för sig inte så länge sedan senast men det är varmt nu, mycket varmt, så det behövs. Jag sitter på en liten bistro som heter ”Au Lion de Belfort”. Tyvärr serverar de inte någon mat.

 

14.10

Jag är på väg från Neuf-Brisach i riktning mot Colmar. har cyklat 70,45 km och har ca 1½mil kvar idag. Har fått öl och lunch och skickat en del SMS i Neuf-Brisach och jag mår riktigt bra.

 

14.21

Har kommit 72,3 km på dagens etapp och kommit till Wolfgantzen. Försöker följa en cykelväg mot Colmar

 

14.40

Har kommit till Appenwihr och kört sammanlagt 77,33 km. Jag börjar mer och mer frukta att jag skall behöva köra upp i bergen för att komma till Colmar.

 

14.42

Kör ut ur Appenwihr och har därmed nio km kvar till Colmar så det skall vara precis på håret att jag inte behöver klättra i bergen.

 

15.10

Har cyklat 85 km och jag har kommit till staden Colmar. Nu skall jag bara hitta till hotellet.

 

15.30

Har kommit till Hotel Primo. 31€ för ett enkelt rum, mycket enkelt, med toalett och dusch i korridoren men bra frukost och cykelförvaring. Skall ta en dusch, byta kläder och ge mig ut för att titta på staden, men först skall jag ha en öl på den lilla baren sidan om hotellet.

 

 

 

Dag 3, 070824, fredag

Colmar - Kehl (Strasbourg), Tyskland
Cykel Colmar till Kehl (Strasbourg)
Cyklad tid: 5 tim 17 min 44 sek
Snitthastighet: 18,22 km/t
Maxhastighet: 30 km/t
Cyklad distans: 96,43 km
Totaldistans: 211,81 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

08.06

Färdig att köra från Hotel Primo i Colmar. Jag har sovit gott och fått en riktigt fin frukost. Nu kör jag först tillbaka till Neuf-Brisach och därifrån vidare mot Strasbourg.

 

08.18

Har cyklat två km och är på väg ut ur Colmar genom ett villaområde. Jag följer slaviskt min GPS för att komma ut. Ganska svårt att ta sig ut ur de centrala delarna av staden eftersom nästan alla gator är enkelriktade, något som min GPS inte brydde sig om eller kände till. Som tur är finns det på många gator bussfiler där bussarna kör mot trafiken och dessa filer utnyttjade jag. Det gick bra men det gäller att se upp för bussarna.

 

 

Fortsättning följer ……… (skall bara hitta mina noteringar först)

 

 

Dag 4, 070825, lördag

(När, och om, jag hittar mina förlorade anteckningar så kommer jag att publicera dessa)

 

Dag 5, 070826, söndag

(När, och om, jag hittar mina förlorade anteckningar så kommer jag att publicera dessa)

 

 

Dag 6, 070827, måndag

Nierstein - Bad Breisig
Cykel Nierstein till St. Goar
Båt St. Goar till Koblenz
Cykel Koblenz till Bad Breisig
Cyklad tid: 7 tim 48 min 10 sek
Snitthastighet: 16,36 km/t
Maxhastighet: 31 km/t
Cyklad distans: 127,53 km
Totaldistans: 591,82 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

08.12

Är på väg från mitt Gaststätte där jag övernattat i Nierstein. Skall följa cykelvägen norrut förbi Mainz och försöka ta mig till Remagen idag. Jag har ju en bro där jag måste hinna fram till idag

A01

08.21

Jag har börjat dagen med en hård klättring upp till kyrkan som ligger högt ovanför byn. Jag vet inte riktigt om det är den här vägen jag egentligen ska köra, det kan vara så att jag kommit fel. Hur som helst är utsikten över Nierstein, floden och landskapet mödan värd. Jag får försöka leta mig fram och ev. fråga någon.

A02

08.23

Frågade precis en tjej som gick förbi med sin hund och hon påstod att jag var på rätt väg. Enligt henne skall det vara den vägen som går upp förbi kyrkan. Jag får väll fortsätta och se var jag hamnar. Hoppas det inte blir mycket mer sådant här klättrande.

A03

08.32

Jag är nu nästan högst uppe på bergssidan över Nierstein och Rhen. Jag är på något som kallas Rhein Hochenweg men det är ju inte den vägen jag skall ta. Jag får ta och köra tillbaka ner till byn igen. Jag kom säkert fel någonstans där.

A04

08.35

Så snabbt gick det att komma ner för backen och nu har jag kommit in på den rätta vägen.

A05

08.40

Har cyklat 3,5 km och nu är jag på väg längs en jättefin cykelväg, så länge det nu varar, mellan vinfälten. Lite annorlunda väder idag, det är disigt och inte så varm som igår men temperaturen stiger säkert senare när solen bränt bort morgondiset.

A06

08.59

Har cyklat 7,3 km och kommit till Nackenheim.

A07

09.02

8,2 km cyklat och nu har han den där tyske skyltmålaren fått spatt igen. Nu visar skyltarna mig bara runt i en cirkel

A08

09.23

Jag vet inte om jag är på rätt väg. Jag har äntligen kommit över, eller för att vara korrekt under, den starkt trafikerade D9. jag kör på en grusväg mellan D9 och Rhen och enligt min karta skall det vara en sådan här väg att följa in till Mainz. Att jag slutligen hittat hit beror knappast på skyltningen utan endast på karta och GPS.

A09

09.25

Det har bara gått ett par minuter på den nya vägen men jag har redan kommit till en skylt där det står ”Umleitung, Radweg” och givetvis är jag så lydig att jag följer den uppmaningen istället för min intuition. Vi får se vad som händer.

A10

09.33

Säg den lycka som varar för evigt. Jag har cyklat 11,8 km och här är skyltat att vägen längs floden är helt avstängd. Det går inte att komma fram på grund av reparation av en bro. Jag talar med en man som kommer gående och han bekräftar att det är omöjligt att komma till Mainz denna väg. Jag måste alltså ta mig till Bodenheim och sedan därifrån till Mainz.

A11

09.41

Har cyklat 13,9 km. Man skall inte säga för mycket men det verkar som om jag har kommit ordentligt på väg mot Mainz nu Det är själve fan, den typ av omläggningar och konstig skyltning som jag råkat ut för under morgonen tar alldeles för mycket tid.

A12

09.45

Har efter 15,3 km kommit till Bodenheim. Skall se om jag kan hitta några skyltar som visar vägen vidare.

A13

09.49

Har cyklat 16,2 km och är på väg ut ur Bodenheim. Såg precis en skylt som visade att det är en mil kvar till Mainz. Det innebär att jag, när jag kommer dit, kört in de två mil som jag skulle kört igår samt de extra tre kilometrarna felkörning jag kört idag på grund av dålig skyltning.

A14

09.57

Har kommit till Mainz, stadsdelen Laubenheim. Nu skall jag bara försöka ta mig ner till stranden och kajen längs Rhen för att sedan följa den stora floden vidare mot norr.

A15

10.15

Har nu, efter 22,5 km, kommit ner till Rhen igen och det är ju trevligt. Lite längre fram kan jag se den första bron över Rhen här i Mainz vilket innebär att jag är på rätt väg. Enligt mina kartor skall det nu helt enkelt bara vara att följa floden. Men vis av erfarenheten tar jag inte ut några segrar i förskott. Jag är inte övertygad innan jag står vid resterna av Ludendorff brücke i Remagen, vilket är dagens mål.

A16

10.32

Har tagit en kopp kaffe vid ett litet stånd här nere på kajen vid Rhen i Mainz. Lite längre bort mot norr, när man kommit under en bro, ligger Adenauer Ufe och väl där är det raka spåret upp mot Koblenz och sedan vidare mot Remagen. Enligt min ursprungliga planering skulle jag kört från Mainz klockan 08.00 och det innebär att jag är 2½ timma försenad nu jämfört med min planering. En halv, kanske en, timma kan jag nog köra in men det blir säkert en sen ankomst till Remagen. Det är ganska många mörka moln på himlen, hoppas det inte blir regn. I och för sig innebär molnigheten att det är lite svalare. Inget ont som inte har något gott med sig.

A17

10.45

Lämnar min rastplats nedanför rådhuset vid kajen i Mainz. Trippmätaren visar 25,8 kilometer.

A18

11.00

Trippmätaren visar 23,8 kilometer när jag passerar Containerhamnen i Mainz. En bit nu, från kafferasten vid Rådhuset, har jag haft sällskap med en äldre gentleman på cykel. Han har berättat om sitt liv i Mainz där han bott i alla sina 68 år. Han talade mycket bra engelska, var mycket vänlig och förklarade för mig hur jag skulle köra för att på enklaste sätt hitta ut ur Mainz.

A19

11.15

Har nu kört 31,5 km. har precis kört genom ett stort industriområde där det luktade som fan rent ut sagt. När jag kommer runt ett hörn ser jag en stor skylt som visar att det ligger en fabrik för Neskaffe just där. Försöker följa skyltarna mot Bingen dit det enligt dessa skall vara 29 kilometer.

A20

11.24

33,5 km har jag cyklat och kommit till Budenheim men nu har skyltarna försvunnit igen så nu vet jag inte varthän jag skall köra. Ska i riktning mot Heidenfahrt så jag får se om jag hittar någon väg dit.

A21

11.31

Har satt igång min GPS för att få hjälp med att hitta till Heidenfahrt. Det blir då tyvärr längs den stora vägen vilken är ganska starkt trafikerad men det är bara 10 kilometer ditt så jag får försöka stå ut med det.

A22

11.48

Trippmätaren visar 38,5 kilometer. Har precis stretat mig upp för en lång seg backe. Avsaknaden av god skyltning gör att man då och då kommer ut på större vägar som går upp för bergssidorna. Det är inga problem om man kör bil men för oss cyklister är det inte bra. Jag skall klaga på det här med skyltningen i detta område för den har faktiskt varit dålig. Den har varit av fransk standard. Frågan är bara vem jag skall klaga hos. Nu skall jag ta mig ner till Heidenfahrt dit det är 6 kilometer och väl där skall jag se om jag kan finna den där vägen längs Rhen som det talas så vitt och brett om.

A23

12.00

Efter 42,3 kilometer har jag kommit till Heidesheim am Rhein.

A24

12.10

Har, efter 42,3 kilometer, kommit till Heidenfahrt. Nu skall vi se om jag kan hitta den där cykelvägen här. Det är inte utan att jag tvivlar på det. Där var en skylt precis här i en korsning som pekade åt höger och på den stod  det cykelväg men jag tvivlade på att det var rätt så jag körde åt vänster och frågade en man på cykel om cykelvägen till Bingen. Han förklarade att det var bara att köra rakt fram och över bron och sedan var det fin asfalterad cykelväg på andra sidan. Kan inte låta bli att undra var cykelvägen till höger gick, kanske tillbaka till Mainz.

A25-26

12.12

En skylt visar att jag nu är på rätt väg, på väg mot Bingen. Det är enligt skylten 17 kilometer dit. Är det sådan här väg hela sträckan och skyltningen är bra så är jag där om cirka en timma, alltså runt 13.00.

A27

12.32

Har, efter 51,5 cyklade kilometer, kommit till Ingelheim-Nord och har ca en mil kvar till Bingen.

A28

13.02

När jag glider in i Bingen visar trippmätaren att jag cyklat 59,5 kilometer. Såg precis en skylt som visade på vägen till St. Goar samt att det är 36 kilometer dit. St. Goar är en av de orter som står med på min lista så det är ju bara att följa skyltarna. Men först skall jag försöka få en öl.

A29

13.52

Skall lämna Bingen efter att ha fått en god lunch. Korv och pommes frites och en stor öl, en Bitburger, så nu skall jag nog klara mig ett tag till. Får se hur långt jag kommer idag. Nästa mål är St. Goar och dit är det 27 kilometer.

A30

14.28

Har nu cyklat 70,3 kilometer. Det är fint här, jättevackert. Branta bergssidor på bägge sidor om floden. Vinodlingar på den norra, eller kanske snarare östra, sidan och skog på den andra och över allt ligger små slott och borgar högt upp på bergssidorna. Cyklingen är också bra, asfalterat, platt och rakt fram men tyvärr en kraftig motvind.

A31

15.20

Har kommit till Oberwesel och är du 83,5 kilometer från dagens startpunkt.

A32

15.36

88,7 kilometer avklarade och jag har precis passerat under Loreley klippan och strax framför mig ligger St Goar. Skall se om jag kan få en öl där.

A33

16.00

Jag står i St. Goar och väntar på en båt. Jag skall faktiskt åka flodbåt på Rhen, ner till Koblenz. Jag köpte biljetten av en trevlig dam här i biljettluckan. Jag vet inte varför men hon gav mig en pensionärsbiljett så jag behövde bara betala halva priset. Det var ju snällt.

A34

16.34

Streif står surrad på fördäcket och själv sitter jag i baren och vi är på väg i full fart mot Koblenz.

A35

18.40

Står på kajen i Koblenz och funderar på om jag skall cykla eller ta tåget. Det är faktisk en ganska skön kväll. Vinden som blåst ganska bra mot mig hela dagen har mojnat nu så jag tror jag tar och cyklar vidare. Får se hur långt jag kommer. Om jag känner för det kan jag nog ta ett tåg lite längre norrut eller så hittar jag något ställe längs vägen där jag kan övernatta.

Innan jag kör vidare skall jag dock ta mig ut till Deutsche Ecke, platsen där Rhen och Mosel flyter samman. När jag nu startar igen visar trippmätaren 90,6 kilometer.

A36-A37

19.00

Försöker ta mig ut ur Koblenz. har sett skyltar som pekar mot Andernach och eftersom det är dit jag skall så är det ju naturligt att jag följer dessa. Enligt skyltarna är det 22 kilometer dit. Om allt fungerar, vägarna är fina och skyltningen stämmer så är jag där om cirka en timma. Vi får se.

A38

19.15

Har cyklat 8 kilometer ut från Koblenz och försöker ta mig runt en stor container- och oljehamn här. Det har nog varit ett mandomsprov för de som satt upp skyltarna.

A39

19.25

Har cyklat 100 kilometer idag vilket även innebär att jag är 10 kilometer norr om Koblenz. Enligt mina beräkningar skall jag nu ha cirka 12 kilometer kvar till Andernach men jag tvivlar på det. Skyltarna ger lite olika uppgifter. Ja, ja, jag är i alla fall på väg åt rätt håll och benen pumpar på, dieselmotorn är igång, kanske inte med full kraft men igång är den.

A40

19.54

!08,6 kilometer cyklat. har precis haft en kort, av naturen påkallad, paus och har samtidigt passat på att plocka fram och sätta igång min Ipod för att få lite musik den sista biten. Får se hur långt jag kommer i kväll. Har ett par kilometer kvar till Andernach och därifrån är det 1 till 1½ mil kvar till Remagen. Vet inte om jag når ända fram dit per cykel, kanske jag får ta tåg sista biten. Ser jag något trevligt ställe längs vägen kanske jag stannar och tar Remagen imorgon.

 

20.02

Har nu kört 110,9 kilometer och såg precis en skylt som sa att det var 27 kilometer till Remagen. Fortsätter jag med samma takt och allt fungerar är jag där om cirka 1½ timma vilket skulle innebära att klockan då är 21.30 och det är på gränsen till att vara för sent. Det kommer nog att ha hunnit bli riktigt mörkt. Å andra sidan om jag skulle försöka ta ett tåg är det inte säkert att jag är där mycket tidigare. Först skulle jag hitta stationen och sedan skall det finnas ett tåg som passar.

 

20.09

Har kört 112,8 km och precis passerat skylten som välkomnar mig till Andernach. Precis före skylten var det en kort men mycket brant backe vilken tvingade mig att stå av från cykeln och gå upp.

 

20.27

117,6 kilometer. På väg mot Remagen på en cykelväg. Cykelvägen har svängt av från Rhen och går nu på andra sidan den järnväg som också följer floden. Återigen en kort men mycket brant stigning på cykelvägen och eftersom den kommer precis efter en skarp sväng kom den helt oförberett och jag han inte växla ner så det blev tvärstopp. Bara att stå av och gå upp för den korta backen. men efter backen rullar det på bra igen. har cirka 1½ mil till Remagen men nu mörknar det på snabbt. Får se hur långt jag kommer, ser jag något ställe som verkar trevligt stannar jag nog.

 

20.44

123 kilometer. är i Brohl och har enligt skyltarna 14 kilometer kvar till Remagen.

 

20.58

Har kommit till Bad Bresig och enligt skyltarna här är det 11 kilometer kvar till Remagen. Det är ganska tungt nu, jag börjar bli trött.

 

21.00

Har cyklat 127,53 kilometer och är i Bad Breisig am Rhein. Har bestämt mig för att stanna här, det är för mörkt för att fortsätta. Det är nästan omöjligt att se vad det står på skyltarna och det är farligt eftersom det är mycket svårt att se hål, gropar och liknande i vägbanan. har tagit in på Hotel Anker. Trevligt ställe. jag har fått en god middag i matsalen och nu sitter jag med en kopp te framför teven. Skall ta en dusch och sedan gå och lägga mig.

 

 

 

 

Dag 7, 070828, tisdag

Bad Breisig - Düsseldorf
Cykel Bad Breisig till Düsseldorf
Cyklad tid: 7 tim 22 min 48 sek
Snitthastighet: 15,77 km/t
Maxhastighet: 33 km/t
Cyklad distans: 116,32 km
Totaldistans: 708,14 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

09.00

Startar från Hotel Anker i Bad Breisig. Skulle egentligen ha varit en mil längre norrut i Remagen och en timma tidigare. Det innebär alltså att jag ligger cirka två timmar efter min planering. Men vad gör det? Det är ju ingen tävling. Skall till Düsseldorf idag och är det så att jag tycker sträckan blir för lång eller det blir tråkigt på slutet får jag ta en flodbåt. Man kan ju göra det om man färdas längs Rhen. Vädret är si så där nu på morgonen. Inte särskilt varmt just nu men när solen kommer upp ordentligt skall det nog bättra sig.

 

09.55

Har kört 9 kilometer och kommit till Remagen. jag kan se det gamla brofästet på östra sidan av floden.

 

10.41

Trippmätaren visar 9,8 kilometer och är nu på väg från Remagen efter ett uppehåll för att titta på ”Die brücke von Remagen”, Ludendorff-Brücke, och museet där. Ett fint och intressant litet museum över bron och dess historia. Men nu kör jag alltså vidare. Får se hur långt jag cyklar. Skall i alla fall ta mig upp till Köln innan jag eventuellt tar en flodbåt vidare mot Düsseldorf.   

 

 

11.16

Har cyklat 20 kilometer och är på väg mellan Remagen och Bonn.

 

11.33

Har kommit till Bonn Bad Godesberg efter att ha cyklat 25 kilometer. Det är cirka 7 kilometer kvar till centrum av Bonn och jag har bestämt mig för att köra dit innan jag stannar för en kaffe eller kanske till och med en öl.

 

12.00

31,6 kilometer. Har kommit till Bonns centrum, mer eller mindre, och hittat en biergarten där jag satt mig för en öl och en korv och pommes frites.

 

12.50

På väg igen efter matuppehållet i Bonn. Trippmätaren visar på 31,55 kilometer när jag  kör i riktning mot Köln dit det är cirka 35 kilometer.

 

13.57

Har cyklat 49,5 kilometer och det märks nu klart att jag är på väg in i ”Ruhr-gebiet” . Stränderna är nu oftare kantade av industrier än vackra scenerier med små byar och slott. Har precis kört genom Wesseling.

 

14.16

54,2 kilometer cyklade och jag har kommit till Sürth i Stadt Köln. Det skall bli roligt att se hur lång tid det tar att komma genom staden, eller i alla fall in till centrum. Köln är en stor stad, nästan lika stor som domen vilken ligger mitt i staden.

 

14.37

Det blev en del små felkörningar i Sürth men nu har jag kört 58 kilometer och kan se Köln framför mig. Domens väldiga torn sticker upp högt över husen. Man kan bara föreställa sig hur mycket mer imponerande Domen måste ha varit när den byggdes och andra byggnader i närheten var betydligt mindre än idag.

 

14.52

Har nu cyklat 61,6 kilometer och definitivt kommit till Köln. Jag körde in längs stranden/kajkanten men så var det givetvis en ”Umleitung” så nu är jag inne på smågatorna i centrum. Skall försöka leta mig fram till Domen och sedan, efter att jag tagit en titt på den, ta mig ner till Rhen igen för den fortsatta färden mot Düsseldorf.

 

16.00

Jag lämnar nu Köln. har varit och tittat på Domen, fått en öl och suttit och pratat med ett gäng trevliga spanjorer som satt på restaurangen där jag tog min öl. Det var faktiskt så att de bjöd mig på ölen som tack för att en av männen fått provsitta min cykel.  Ska ta mig till Düsseldorf nu, 46 kilometer dit enligt mina kartor. Om jag har tur med vädret och skyltningen tar det cirka 3 timmar vilket innebär att jag kommer att anlända cirka 19.00. Eftersom jag har ett rum bokat i Düsseldorf, och därför inte behöver leta efter något övernattningsställe, är den något sena ankomsten ok.

 

16.25

Har precis kört över en hög och brant gång- och cykelbro över inloppet till en stor containerhamn. Är på väg mot Dormagen och dit är det 18 kilometer. Har cyklat 73 nu.

 

17.30

Nu är 88,9 kilometer avklarade och jag har kommit till Dormagen. Körde precis förbi en så kallad vindstrut vilken stod rakt ut och visade att jag har vinden rakt mot mig. Skall nu vidare mot Rheinfeld och så Zons där jag skall ta en färja över Rhen till den östra sidan av floden. Den sida där Düsseldorf ligger.

 

17.36

Såg precis en skylt som visade att det är 5,5 kilometer via cykelvägen till Zons. Det låter ju bra, den vägen kör jag. På en så pass kort sträcka som 5 kilometer kan de säkert inte ha gjort några fel eller missar i skyltningen.

 

--.--

Efter 50 meter på cykelvägen mot Zons, bakom en skarp krök är där ett stort hål vilket innebär att cykelvägen är helt blockerad. Bara att vända.

 

20.15

Efter 116 kilometer har jag kommit fram till Düsseldorf och Schäfers slakteributik där jag bokat rum (Låter konstigt men så är det. Utöver slakteri driver man även hotellverksamhet). Tyvärr har det dock blivit något fel och man har dubbelbokat. Herr Schäfer har dock ordnat ett rum till mig på Hotel Doria vilket ligger tvärs över gatan. Ett hotell av betydligt högre klass än Schäfers och därmed också dyrare. Men eftersom det är Schäfers som gjort fel betalar de givetvis mellanskillnaden.

 

 

 

Dag 8, 070829, onsdag

Düsseldorf - Kleve
Cykel Düsseldorf till Kleve
Cyklad tid: 7 tim 6 min 2 sek
Snitthastighet: 15,39 km/t
Maxhastighet: 31 km/t
Cyklad distans: 109,19 km
Totaldistans: 817,33 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

08.48

Är på gång att ge mig iväg från Hotel Doria i Düsseldorf.

 

09.11

Har, via den stora vägbron i centrala Düsseldorf, kommit över till den västra sidan. Skall svänga av här nu och följa floden norrut, och så får vi se om jag når fram till Kleve idag.

 

10.34

Har klarat av 22,7 kilometer och kommit till Krefeld. Det har tagit ganska bra med tid att komma hit men det beror dels på att det har varit svårnavigerat och dels på att motvinden från igår är kvar och till och med något starkare. I övrigt är vädret soligt och fint. Det har lovats uppehåll, växlande molnighet och si så där en 19-20 grader.

 

11.03

Har nu kört 27,8 kilometer och kan konstatera att det här utan tvekan är den mest svårnavigerade sträckan under denna resa. Jag rullar sakta framåt hela tiden men jag måste ha kartan i ena handen för att hålla reda på var jag är och varthän jag skall köra. Stora industriområden avbrutna då och då av bostadsområden och små villasamhällen. Jag tänker ta en liten paus nu för att äta en yoghurt och en banan innan jag fortsätter.

 

12.31

Nu är 42,15 kilometer avklarade och jag är åter tillbaka vid stranden av Rhen efter en tur längre in i landet. Anledningen till att jag inte följt floden hela tiden är att den gör en krök här mittemot Duisburg och jag har sneddat. Det känns som om jag under denna lilla tur bara snurrat runt i olika stadsdelar och industriområden. Det är inget trevligt område. Jag skulle verkligen inte vilja bo här, inte för allt smör i Småland. Trots att det inte känns som om jag inte rör mig i rätt riktning så ser jag, när jag tittar på en större del av karta, att jag faktiskt rör mig i riktning mot målet. Om jag ser något ställe där jag kan få en öl skall jag stanna.

 

14.11

Lämnar Baerl efter en lunch bestående, som så ofta förr, av korv, pommes frites och en öl. Är nu äntligen ute på något som lite mer liknar landsbygd. Skall nu, med hjälp av min GPS, köra i riktning mot Xanten. Jag skall ta kortaste vägen dit vilket kommer att innebära att jag återigen lämnar stranden av Rhen.

 

14.42

Har cyklat 62 kilometer och kommit till Rheinberg i Kreis Wesel.

 

15.22

Trippmätaren visar på 70 kilometer och jag passerar precis den väg, Wesnerstrasse, där Ingvar och jag cyklade för fyra år sedan på vår väg mot Paris. Här vid korsningen stannade vi och åt middag på kinesrestaurangen som fortfarande ligger kvar.

 

16.00

Efter 80 kilometer har jag kommit till Xanten. Skall stanna här för en kopp kaffe och en kaka. Behöver något som piggar upp mig för jag har känt mig lite trött den sista biten.

 

16.45

Startar från Xanten efter en go’ kopp och en bakelse.

 

18.17

Har kommit till Kleve, dagens mål och trippmätaren visar 107,73 kilometer. Nu skall jag hitta något ställe där jag kan övernatta.

 

19.08

Har kommit till stället där jag skall bo i natt och jag kan konstatera att det ligger inte alls centralt som jag trodde utan halvvägs ut på landet i ett skogsområde högst upp på toppen av en lång brant backe. Jag är trött och det skall bli skönt att få sitta ner med någonting att äta och någonting att dricka och sedan i säng.

 

 

Dag 9, 070830, torsdag

Kleve - Gorinchem, Nederländerna
Cykel Kleve till Gorinchem
Cyklad tid: 6 tim 26 min 44 sek
Snitthastighet: 15,98 km/t
Maxhastighet: 28 km/t
Cyklad distans: 102,8 km
Totaldistans: 920,13 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

09.25

Jag har kört från Kegelbörshaus Ida i Kleve i riktning mot Nijmegen i Nederländerna.

 

10.30

Lämnar Kranenburg efter en halv timmas paus för en kopp kaffe och en liten kaka. Skönt att få sitta i solen en stund. Det var ganska kallt tidigare i morse men nu när solen tittar fram ordentligt börjar det bli varmt och skönt. Det är växlande molnighet och omkring 20 grader, d.v.s. ungefär samma väder som igår. Skal nu köra direkt till Nijmegen.

 

10.50

Har cyklat 14,4 kilometer och har passerat gränsen till Holland, eller Nederländerna kanske är mer korrekt att säga.

 

11.30

Efter 22 cyklade kilometer sitter jag på en uteservering i Nijmegen och väntar på en öl.

 

12.08

Trippmätaren visar på 24 kilometer när jag är på väg ut ur Nijmegen. Det är mörka moln på himlen, skulle inte förvåna mig om det blir regn.

 

13.15

Har kommit till Afferden efter att ha cyklat 40,4 kilometer.

 

15.19

72,3 kilometer avklarade och jag har kommit till Zaltbommel. De senaste 30 kilometrarna har varit tuffa. En hård motvind hela tiden.

 

16.18

77 kilometer. Efter att jag haft en paus i Zaltbommel där jag tagit en öl och en uitsmiter har jag nu, via en stor bro, passerat över till norra sidan av floden Waal.

 

17.10

88 kilometer. Lämnar Herveiniken efter en öl och ett telefonsamtal med Cees van Ingen. Skall möta honom ca 5 kilometer längre fram längs vägen.

 

 

 

Dag 10, 070831, fredag

I Gorinchem

 

 

 

Dag 11, 070901, lördag

I Gorinchem

 

 

Dag 12, 070902, söndag

Gorinchem - Arnhem
Cykel Gorinchem till Arnhem
Cyklad tid: 5 tim 16 min 42 sek
Snitthastighet: 17,28 km/t
Maxhastighet: 43 km/t
Cyklad distans: 91,15 km
Totaldistans: 1011,28 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

10.39

Har cyklat 10 kilometer och det är 40 minuter sedan jag lämnade Gorinscheim och Cees och Hettys hus. Cees har följt mig på cykel en bit på vägen men nu är jag själv på väg mot Arnhem. Det regnade tidigare imorse men nu håller molnen på att spricka upp och det ser ut att bli en fin dag.

 

12.00

29,7 kilometer. Har kommit till Kullenborg. Skall köpa en kopp kaffe i en bensinmack här och äta en av mina medhavda smörgåsar.

 

12.20

Lämnar Kullenborg efter 20 minuters rast.

 

14.07

Trippmätaren visar 60,9 kilometer. har precis avslutat en öl i Kersteren och skall nu fortsätta mot Arnhem dit det är cirka 4 mil.

 

15.48

82,5 kilometer. Är i Osterbeek och har precis satt mig ner för lite lunch och en öl. Har innan tagit en snabb titt på Airborn-museet.

 

16.10

Kör från Osterbeek i riktning mot Arnhem dit det är cirka 5 kilometer.

 

 

 

Dag 13, 070903, måndag

Arnhem - Nordhorn, Tyskland
Cykel Arnhem till Nordhorn
Cyklad tid: 6 tim 28 min 6 sek
Snitthastighet: 17,21 km/t
Maxhastighet: 37 km/t
Cyklad distans: 111,3 km
Totaldistans: 1122,58 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

09.00

På väg att lämna Hotel Parkzicht i Arnhem, skall försöka ta mig till Nordhorn idag. Det ösregnade när jag vaknade imorse men nu har molntäcket spruckit upp och solen titta fram så det blir nog en bra dag.

 

09.34

Har cyklat 8 kilometer och enligt en skylt är det 21 kilometer till Zutpen så det kan ju vara lagom att köra dit för en liten rast.

 

10.54

har kommit till Zutpen och skall stanna här för en kopp kaffe och ett wienerbröd.

 

11.40

Är kvar i Zutpen och sitter på ett kafé och väntar ut en regnskur.

 

12.10

Trippmätaren visar 34 kilometer. Har kommit iväg från Zutpen och är nu på väg mot Lochem dit det är 14 kilometer. Har dragit mina regndamasker över skorna eftersom det kommer lite regn till och från och det är inte roligt att bli blöt om skor och fötter.

 

13.15

Har cyklat 51,5 kilometer och lämnat Lochem bakom mig utan att stanna och kör vidare mot Goor.

 

14.05

Efter 65 kilometer har jag kommit till Goor. Skall se om jag kan få en öl och något lite att äta här.

 

14.11

Sitter på ett trevligt litet kafé i Goor och har fått en öl och även beställt en Katalansk toast, vad det nu kan vara. Frågan är om det inte kommer att bli mer regn innan jag kommer till Hengelo.

 

15.05

Trippmätaren visar på 66 kilometer och jag är på väg från Goor mot Hengelo dit det är cirka 15 kilometer. Det var en god lunch jag fick i Goor, en toast och två öl.

 

16.05

Efter 81,5 kilometer har jag kommit till Hengelo. Det har så smått börjat regna igen, antagligen en ny ordentlig regnskur på ingående.

 

16.22

Har kört 86 kilometer och har lämnat Hengelo bakom mig. Hade tänkt stanna där för en öl men eftersom jag har mörka moln över mig fortsatte jag, vill försöka hinna så långt som möjligt innan det eventuellt blir ösregn. Nästa delmål är Oldenzaal och det är cirka 10 kilometer dit.

 

16.30

Har klarat av 88 kilometer och nu regnar det kraftigt. Har 5 kilometer kvar till Oldenzaal men jag har stannat här på en restaurang och väntar ut det värsta regnet tillsammans med en öl.

 

17.00

Det har slutat regna och solen skiner igen. Ger mig iväg från restaurangen där jag haft min lilla öl-paus. Vidare mot Oldenzaal och så småningom Nordhorn i Tyskland.

 

 

Såg precis en skylt som visade att det är 15 kilometer till Denekamp. Det är gränsstaden på den nederländska sidan medan Nordhorn är den tyska sidan av gränsen. Det är nog någonstans mellan 15 och 20 kilometer kvar totalt, alltså cirka en timma.

 

17.30

Har cyklat 97 kilometer och körde precis förbi en skylt som visade att det är 14 kilometer kvar till Nordhorn.

 

17.47

Har nu klarat av 102,6 kilometer och kommit till Denekamp vilket är det sista samhället på holländska sidan av gränsen och det är 6 kilometer via cykelvägen till Nordhorn.

 

18.04

106,1 kilometer. Denekamp var faktiskt inte det sista holländska samhället utan där var ett till innan gränsen, Nord Teuringen.

 

18.09

Efter att under dagen cyklat 107,2 kilometer har jag passerat gränsen och är åter i Tyskland.

 

18.16

Har kommit till Nordhorn och trippmätaren visar på 108,5 kilometer.

 

19.12

Är installerad på rummet på Hotel Euriga. helt ok frånsett att det kanske är något dyrt, 40€. Eftersom det börjar bli både kallt och mörkt på kvällarna tog jag första bästa ställe där jag kunde hitta ett ledigt rum.

 

 

 

 

 

Dag 14, 070904, tisdag

Nordhorn - Oldenburg
Cykel Nordhorn till Cloppenburg
Tåg Cloppenburg till Oldenburg
Cyklad tid: 5 tim 48 min 22 sek
Snitthastighet: 16,86 km/t
Maxhastighet: 27 km/t
Cyklad distans: 97,79 km
Totaldistans: 1220,37 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

08.42

Färdig för avfärd från Hotel Euregio i Nordhorn. Jag skall till Oldenburg idag. Vädret är ungefär som igår; Molnigt, skurar då och då emellanåt och tyvärr lite vind snett framifrån.

 

09.05

Mätaren visar på 4 kilometer och jag är på väg ut ur Nordhorn mot öst. Hotellet där jag övernattat låg i västra Nordhorn så det har tagit lite tid att ta sig genom centrum där det var väldigt många trafikljus. Nu skall jag närmast till Lingen dit det är cirka 20 kilometer.

 

09.57

Har cyklat 19,5 kilometer och kommit till Lingen. Tänker inte stanna här utan fortsätter direkt i riktning mot Hasselüne vilket är nästa delmål cirka 25 kilometer bort. Ser jag något ställe längs vägen där man kan få en kopp kaffe tänker jag stanna.

 

10.29

26 kilometer och jag har definitivt lämnat Lingen bakom mig nu efter en omväg inne i staden för att ta en titt på ett ställe Ingvar och jag besökte för 4 år sedan. En liten bar där vi tillbringade en rolig afton. Tyvärr såg det ut som om den nu var stängd för gott.

 

10.40

Står vid en liten bagerivagn på en parkeringsplats.  Har fått en kopp kaffe och en kaka med det lockande namnet ”Fettringe”. Skall ge mig iväg nu. Tyvärr är det regn i luften igen och termometern på väggen visar bara 15 grader.

 

11.06

Trippmätaren visar på 29,5 kilometer och jag körde precis förbi en skylt som visade att jag har 16 kilometer till Hasselüne och 60 till Cloppenburg.

 

11.20

När trippmätare visade 32 kilometer kom det en riktig störtskur men som tur var så befann jag mig i närheten av en dunge av täta träd så jag kunde köra in under dessa och skula

 

11.25

Regnet har avtagit och jag tänker fortsätta. Har tagit på regnkläder och skydd över skorna. Att bli våt om skorna är något av det värsta när man cyklar tycker jag. Blir man våt om kläderna kan man bara byta till torra men i regel har man bara ett par cykelskor med och det tar lång tid att torka dessa om de blivit ordentligt blöta.

 

11.32

Har kört 45 kilometer och kommit till Bawinkel. Det regnar fortfarande men inte så mycket som förut.

 

12.02

Har, efter 44,2 kilometer, kommit till Hasselüne. Skal se om jag kan få en öl här innan jag fortsätter mot Cloppenburg.

 

12.54

När jag startar efter lunch i Hasselüne visar trippmätaren 45,4 kilometer. Skall nu köra till Cloppenburg och dit är det cirka 45 kilometer.

 

13.34

Vid 55,7 kilometer har jag precis varit en tur in om Herzlake. Tyvärr är det så längs väg 213 som jag följer nu att då och då tar cykelbanan en avstickare in om de små samhällena längs vägen och eftersom det inte är tillåtet att cykla på själva väg 213 får man snällt följa med på dessa små avstickare. Dock kan det ibland vara trevligt, man upptäcker saker man inte sett om man följt stora vägen.

 

13.47

Efter den korta avstickaren ner till Herzlake visar nu mätaren på 58,3 kilometer. Jag, och cykelbanan, är tillbaka vid sidan om väg 213 fast nu på den högra sidan av densamma.

 

14.28

Har cyklat 69.2 kilometer och cykelbanan har återigen gjort en avstickare från stora vägen. Den här gången till Löningen. har haft en kort paus här och tittat på en liten krigskyrkogård.

 

14.50

Är efter omvägen in om Löningen tillbaka längs stora vägen och har cirka 22 kilometer alltså cirka en timma. Vädret är besvärligt. Ena stunden är det riktigt soligt och ordentligt varm och så, på bara ett par sekunder, kommer det formliga skyfall som varar ett par minuter och så är solen tillbaka

 

15.19

Har lämnat Lastrup bakom mig och har nu 14 kilometer kvar till Cloppenburg

 

16.01

Har nu trampat på hela 93 kilometer och kommit till kreisstadt Cloppenburg. Har ändrat mina planer och tänker antingen stanna här inatt eller ta ett tåg till Oldenburg, detta beroende på att vädret är besvärligt. Dels är det de ständigt återkommande åskskurarna och dels är det vinden. Det blåser ganska bra och när jag nu skall vända upp mot Oldenburg kommer jag att få vinden in rakt framifrån under de resterande 45 kilometrarna. Så jag kör ner till det hotell jag övernattade på senast jag var här och hör om det finns något ledigt rum för mig och sen får vi se hur det blir imorgon.

 

17.32

Sitter på stationen i Cloppenburg och väntar på ett tåg till Oldenburg vilket skall gå om cirka 25 minuter. Jag bestämde mig för att inte cykla till Cloppenburg på grund av den hårda och kalla motvinden samt de kraftiga regnskurarna och eftersom det inte fanns några lediga rum att få tag på till rimliga priser så bestämde jag mig för att ta tåget.

 

19.45

Är installerad på mitt rum på ett trevligt litet hotell i utkanten av Oldenburg. Det var lite svårt att få tag på något ledigt rum i passande prisklass. Alla de hotell jag hade på min lista var upptagna så jag ringde till ett, Hotel Heinemann, vars namn jag hittade på en reklamtavla på stationen. Det är alldeles för dyrt, 49€ men det är sista övernattningen under resan och rummet är verkligen fint och hotellet har en underbar bierstube. Kan på tv:n se att det kommer att bli ihållande regn imorgon så jag har bestämt mig för att ta tåget till Bremen och sedan därifrån vidare till Hamburg och Puttgarden. Nu skall jag ner i bierstuben och få mig en stor öl och den sista riktiga tyska middagen.

 

 

 

Dag 15, 070905, onsdag

Oldenburg - Helsingborg, Sverige
Tåg Oldenburg till Puttgarden
Färja Puttgarden till Rödbyhavn, Danmark
Cykel Rödbyhavn - Nyköping Falster
Tåg Nyköping Falster - Helsingör
Färja Helsingör - Helsingborg
Cyklad tid: 3 tim 12 min 16 sek
Snitthastighet: 17,93 km/t
Maxhastighet: 33 km/t
Cyklad distans: 57,39 km
Totaldistans: 1277,76 km

 

Tid

Notering

Anmärkning

08.25

På väg att lämna Hotel Heinemann i Oldenburg för att köra ner till stationen för att få ett tåg till, i första hand, Bremen men förhoppningsvis hela vägen till Puttgarden via Hamburg.

 

09.07

På stationen i Oldenburg för att ta tåget, vilket går om 4 minuter, till Bremen.

 

10.00

Sitter på Bremen Hbf och har cirka en timma på mig innan tåget mot Puttgarden avgår.

 

14.44

På stationen i Puttgarden och jag har precis missat en färja till Danmark men det är ingen panik det går en annan om en halv timma.

 

16.48

Har kommit iland i Rödby Havn, Danmark. Skall montera min GPS och sedan ge mig iväg mot Nyköping Falster dit det är cirka 42 kilometer. Väl där skall jag ta ett tåg upp till Helsingör. Vid start står trippmätaren på 9,3 kilometer.

 

19.06

Jag har cyklat 51,5 km och har kommit till stationen i Nyköping Falster. Frånsett ett kort stopp vid Öllebölle skylten har jag cyklat non-stop från Rödby havn.

 

21.26

Står på Österport station i Köpenhamn och väntar på tåget till Helsingör.

 

23.02

Har cyklat 54,7 km och har precis kommit iland i Helsingborg och kört ut från Scandlines område. Har ca 3 km kvar innan jag är hemma.