ANTECKNINGAR FRÅN
CYKELFÄRD LÄNGS RHEN 2007.
(Gå till: dag1, dag2, dag3, dag4, dag5, dag6, dag7, dag8, dag9, dag10, dag11, dag12, dag13, dag14, dag15)
Dag 1, onsdag, 070822
Helsingborg - Basel, Schweiz
Färja och tåg Helsingborg
till Maribo, Danmark
Cykel Maribo till Rödby havn
Färja och tåg Rödby havn till
Basel
Cyklad tid: 1 tim 27 min 38
sek
Snitthastighet: 18,31 km/t
Maxhastighet: 31 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
04.37 |
Allt är packat och klart
och jag skall ge mig iväg. Skall bära ner mina grejor och packa på cykeln och
sedan bär det av ner till färjan över till Helsingör. Därifrån bär det av
vidare med tåg ner till Maribo, cykel till Rödby, färja till Puttgarden och
sedan tåg till Basel via Lübeck och Hamburg. |
Vikt vid avfärd: Packväska vänster bak = Packväska höger bak = Packväska vänster fram = Packväska höger fram = Summa packning = Min vikt vid avfärd = |
04.50 |
Har kommit fram till
Margaretaplatsen. Cykeln, Streif, verkar gå bra. Jag spände fjädringen igår
och det märks, cykeln är ”styvare”. Såg en berusad man på en bänk utanför
ICA-Hamilton. Tror inte han varit ute och festat särskilt mycket just inatt,
nog snarare så att det är hans normala tillstånd, jag känner igen honom som
en av stans A-langare. Stackars människa. Känner lite lätta regnstänk. |
|
05.37 |
Sitter på tåget på väg mot
Köpenhamn. Överfarten med Scandlines gick bra. På 6 minuter han jag ta mig
från färjan, upp till stationen och på tåget. |
|
06.35 |
Givetvis var hissen på den
perrong jag anlände till från Helsingör avstängd på grund av byggnadsarbeten
och rulltrappan var ur funktion så det var bara att lyfta av packväskorna,
bära upp cykeln och sedan springa ner efter väskorna. Och som om inte det var
nog har jag precis, av en konduktör, fått reda på att jag inte får ta med mig
cykeln på det direkttåg till Rödby Färjehamn till vilket jag har en biljett. |
|
07.03 |
Sitter på tåget till
Nyköping-Falster vilket skall gå om mindre än en minut. Biljetten jag köpt i
förväg gick inte att använda den tänkta vägen till Rödby Färjehamn så därför
får jag ta tåget till Nyköping Falster och sedan ta mig vidare med lokaltåg
till Maribo och så cykla ner till färjeläget. Inte utan att jag är en smula
irriterad på den man på stationen i Helsingör som sålt mig en biljett hela
vägen ner till Rödby, en biljett som jag inte kan använda. Eftersom jag är
ute i god tid och har bra utrymme i tidplanen kommer den här ändringen
förhoppningsvis inte att betyda något i slutändan. |
|
07.25 |
Tåget är på väg söderut
genom morgontrötta förorter till Köpenhamn. Jag äter en av mina medhavda
smörgåsar. Inte mycket människor på tåget, morgonrusningen har inte börjat
och förövrigt reser jag ju ut från metropolen medan de flesta andra resenärer
säkert kommer att åka åt andra hållet, in till sina arbeten i staden.
Semester är härligt. Den resväg jag nu tar för att komma ner till färjan över
Fehmarnbelt är den som jag ursprungligen tänkt mig innan jag, av DSB mannen
på stationen i Helsingör, blev pålurad den ogiltiga biljetten. Det innebär
att jag kommer att komma till Nyköping Falster 08.54 och sedan ha cirka 30
minuter på mig för att köpa en ny biljett till Maribo och sedan komma på
tåget dit. |
|
09.11 |
Jag sitter på tåget till
Maribo vilket skall gå 09.25. Inga problem att komma ner från den första
perrongen, köpa biljetter och sedan komma upp till den nya perrongen. Hissarna
fungerade. Jag han även med att få en kopp kaffe vilken DSB bjöd på genom en
frikupong jag fått på tåget från Köpenhamn av en snäll och vänlig tågvärdinna
som tyckte synd om mig för att jag fått fel biljett. |
|
09.50 |
Är i Maribo. Tåget anlände
hit 09.48. Maribo är en stad i Lollands kommun, Region Själland, Danmark.
Staden har cirka 5 500 invånare. Maribo växte upp kring Maribo kloster,
grundat ca 1400 som Danmarks första birgittinkloster, och fick
köpstadsrättigheter 1416. Maribos kyrka, som har sitt ursprung i klostret,
blev 1924 domkyrka i Lolland–Falsters stift. I staden finns bl.a.
livsmedels-, metallvaru-, plast- och möbelindustri. Staden har järnvägsförbindelser
med Nakskov och Nyköbing Falster. Maribo var Kaj Munks födelsestad. Mer känd
är kanske staden av att den givit namn åt en känd dansk ost. Maribo osten är
en mjuk, dansk hårdost, tillverkad främst på Lolland och med mycket växlande
fetthalt. Smaken är lätt syrlig. |
|
10.00 |
Har efter en del små
felkörningar kommit ut ur Maribo och är på väg mot Rödby Färjehamn och färjan
över till Puttgarden. Jag har cirka |
|
10.05 |
Har kommit till Håred och
kör på en cykelbana. Har en lätt medvind vilken gör att jag håller en
hastighet på strax över 20 km/t. |
|
10.10 |
Har kommit till Hillstedt
och kör rakt fram mot den lilla kyrkan. |
|
10.24 |
Har gjort en kort paus vilken
var av naturnödvändighet påkallad. Jag står under en vägbro och när jag
lyfter blicken från det som jag stannat för att göra kan jag se en skylt som
visar att bron byggdes 1968. |
|
10.32 |
Har cyklat sammanlagt |
|
10.36 |
Är på väg genom Rödby och
det är helt folktomt här. Man skulle kunna tro att det råder utegångsförbud.
En skylt visar att det är |
|
10.44 |
Har precis kört förbi
skylten som visar att jag kommit till Rödby Färjehamn men det är fortfarande
en liten bit kvar till färjeläget. Det ser utan tvekan ut som om jag kommer
att hinna med en färja tidigare än planerat och det är ju bara tacksamt. |
|
11.00 |
Har fått min biljett till
färjan och står nu i kö mellan en massa stora lastbilar och väntar på att få
komma ombord. Skönt att få köra ombord med lastbilarna på nedre däck och
därmed slippa den branta rampen upp till övre däck. Allt har, trots
biljettstrulet i Köpenhamn, gått bra hit till Rödby Färjehamn. Tackvare den
platta vägen från Maribo och medvinden har det gått betydligt snabbare än
planerat. Färjan jag skall med går 11.15 alltså 30 minuter för min plan. |
|
11.30 |
Sitter på färjan. Medan jag
tittar ut över Fehmarnbält äter jag en lunch bestående av friterad fiskfilé
och pommes frites och dricker min första tyska öl under den här resan. I
Fehmarnbält har svenska flottan varit i strid vid tre tillfällen. Den 1 juli
1644 mötte amiral Clas (Larsson) Fleming en jämnstark dansk flotta under
befäl av Kristian IV. Slaget slutade oavgjort och fick som följd att en
planerad svensk landstigning i Danmark måste inställas. Det är till detta
sjöslag som den danska kungssången "Kong Christian stod ved højen
mast" hänför sig. Den 13 oktober samma år besegrade en förenad
svensk–nederländsk flotta (40 skepp) under Carl Gustaf Wrangel en till
antalet skepp något underlägsen dansk flotta, som förlorade 15 skepp. Endast
ett svenskt skepp gick förlorat. Därmed vann svenska flottan sjöherraväldet i
de danska farvattnen. Den 13 april 1715 besegrades en svensk eskader (6
skepp) under viceamiral Carl Hans Wachtmeister i grund av en överlägsen dansk
styrka; alla skeppen gick förlorade och Wachtmeister togs till fånga. |
|
12.30 |
På stationen i Puttgarden.
Halvtimman jag har tillgodo jämfört med min planering är inte till någon
nytta för det går inget tåg förrän 13.22, alltså precis som planerat. |
|
12.49 |
Cykeln är lastad på tåget i
Puttgarden så nu är det bara att vänta på att klockan skall bli 13.22. När
jag kommer till Lübeck har jag betydligt kortare tid på mig, bara 10 minuter
för tågbytet. Men skulle jag missa det planerade tåget så går det fler som är
framme i Hamburg i god tid. |
|
15.08 |
Sitter på tåget mellan
Lübeck och Hamburg och det rullar precis ut från stationen. Det var på håret
att jag hann med. Kom in på spår 1 och hade då 9 minuter på mig att komma
till spår 8. Hissen upp från spår 1 fungerade men den ner till spår 8 var
avstängd för reparation så det var bara att ställa cykeln, ta av väskorna och
bära ner dessa för en lång brant trappa för att sedan springa upp efter
cykeln. Det var en fråga om sekunder att jag kom med tåget. Utanför är det
åska och ösregn, skönt och lite mysigt att sitta på tåget. Nu är det snart
Hamburg, ett par timmar där och sedan nattåg direkt till Basel. |
|
16.04 |
Har precis blivit serverad
en öl på Hamburg Hbf. Har cirka 4 timmar kvar innan tåget skall gå så jag se
till att hitta någonstans att äta och sedan kan jag fördriva tiden med att
titta på folklivet. |
|
16.25 |
Har lämnat cykeln och
packningen på bagageförvaringen så nu skall jag se till att hitta en
restaurang där jag kan få något att äta. |
|
16.31 |
Sitter på Restaurant
Schweinske på övre plan med utsikt över perrongerna och spåren. Har beställt
in en fläsksnitzel med pommes frites och en stor Warsteiner öl. Det var
längesedan jag åt så här mycket på en dag.
|
|
Basel, Schweiz - Colmar,
Frankrike
Cykel Basel till Colmar
Cyklad tid: 5 tim 5 min 12
sek
Snitthastighet: 17,47 km/t
Maxhastighet: 30 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
06.12 |
Har vaknat, gått upp och
klätt på mig och lämnat min plats i liggkuppen. Har sovit relativt bra.
Utöver mig var det två män till i kuppen men den fjärde platsen förblev tom
hela resan. Har burit mina väskor till cykelkupén och skall nu gå och se om
jag kan få en kopp kaffe i restaurantvagnen. Cirka 45 minuter kvar till
Basel. |
|
06.55 |
På perrongen i Basel.
Vädret ser ut att vara relativt bra. Skall se till att få lite frukost innan
jag ger mig iväg norrut mot Rhen. Basel, huvudstad i halvkantonen Basel-Stadt
i Schweiz. Staden som ligger vid floden Rhen, helt nära tregränsmötet mellan
Schweiz, Tyskland och Frankrike har cirka 164 000 invånare, med förstäder 547
000 inv. Rhen delar staden i två delar: Kleinbasel i nordöst, där hamnen och
de flesta industrianläggningarna finns, samt Großbasel, söder om Rhen, som
hyser stadens äldsta delar och utgör dess kulturella och kommersiella
centrum. Här finns ett flertal
medeltida byggnader, bl.a. den stora katedralen, byggd i slutet av 1100-talet
men senare kraftigt ombyggd, samt det gotiska rådhuset byggt 1503–07 med
tillbyggnad och rika fasadmålningar från 1800-talet. Bland stadens yngre
byggnader märks den katolska kyrkan Sankt Antonius och järnvägsstationen
Badischer Bahnhof, båda ritade av Karl Moser. Basel är genom sitt läge
vid Rhen sedan länge betydande handelscentrum och har en av Europas större
flodhamnar. Staden är också viktig knutpunkt i det europeiska järnvägsnätet.
Den internationella flygplatsen Basel-Mulhouse ligger Det romerska militärlägret
Basilia nämns första gången 374 e.Kr. och blev redan på 400-talet
biskopssäte. Från 1032 tillhörde staden Tyska riket och blev fri riksstad
under 1300-talet. 1400- och 1500-talen var en storhetstid i B:s historia, då
flera berömda kulturgestalter verkade där, bl.a. Erasmus av Rotterdam och
Hans Holbein d.y. Staden inträdde i Schweiziska edsförbundet 1501. B. var
centrum för reformationen i Schweiz. År 1795 slöts här en fred mellan
Frankrike och Preussen. |
|
07.30 |
Har fått en lätt frukost på
stationen, vilken jag var tvungen att betala med Schweitzerfrank, och står nu
lite lätt förvirrad på Central Bahn Platz. Jag vet inte riktigt vilken väg
jag skall ta men jag kan se en cykelbana på andra sidan en starkt trafikerad
gata och den ser ut att leda i den riktning jag tror jag skall köra. Skall gå
över gatan och ta en närmare titt om cykelbanan kan tänkas leda ner mot Rhen.
|
|
07.41 |
Står nere vid stranden av
Rhen. Har precis kommit över den första av två broar i Basel vilka jag enligt
kartan skall över. Meningen är att jag nästan hela vägen upp till Holland
skall hålla mig på vänster sida, den västra sidan, av floden, men just nu är
jag på den andra |
|
07.50 |
Jag har just satt upp
pinnen med den svenska flaggan i toppen. Skall bara ta en bild innan jag kör
vidare. |
|
07.57 |
Kör längs en liten smal
gata. Inte mycket trafik men jag kör på trottoaren för det går nämligen
spårvagnar på gatan och där är inte plats till både spårvagnarna och mig. |
|
07.59 |
Har kommit till något som
kan tänkas vara en gammal stadsport. Har stannat för att ta en bild och en
titt på kartan ger beskedet att det är St. Johans porten jag just
fotograferat |
|
08.09 |
Kör genom ett
industriområde och har precis passerat gränsen till Frankrike. |
|
08.13 |
Är fortfarande kvar i
industriområdet. En skylt visar att jag kört in i ”Dep. Hauit de Rhin”. Skall
så småningom komma fram till en kanal vilken jag skall följa vidare norrut. |
|
08.16 |
Har cyklat ner längs Rue des
trois Frontieres och kommit till Rhen och fått syn på första skylten som
visar på cykelvägen längs Rhen. Skall försöka följa dessa skyltar men jag vet
av erfarenhet att det är lättare sagt än gjort. Vi får se hur det går. Vädret
är molnigt men inget regn, ganska skönt faktiskt. Hoppas det håller sig från
att regna och lite mer sol skulle ju inte skada. |
|
08.20 |
Kör fortfarande längs
cykelvägen, små gator lugna och fina, övervägande asfalterade. En skylt visar
att det är |
|
08.24 |
Helt plötsligt har de fina
skyltarna som visade cykelvägen försvunnit och nu vet jag inte riktigt var
jag är och varthän jag skall köra. Får väll köra ”in the general direction”
och se var jag hamnar längre fram. I och för sig spännande, men det tar tid. |
|
08.45 |
Har precis haft en kort
”naturpaus” och då tittat på kartan. Ser ut som om jag är på väg mot Rosenau
men inte längs cykelvägen. Det gör dock inget, vägen jag kör på är bra och
det är inte särskilt mycket trafik så jag fortsätter. |
|
08.49 |
Kors i taket, jag har
navigerat rätt och kommit till Rosenau och på en skylt längre fram kan jag se
en skylt på vilken det står Kembs. Jag ger fan i cykelvägen och kör mot Kembs
längs den här vägen. |
|
08.52 |
Jag är i utkanten av
Rosenau och på väg mot Kembs och har kommit fram till ett minnesmärke från
andra världskriget i form av en Sherman stridsvagn. M4 Sherman var en
medeltung amerikansk stridsvagn som utvecklades under det andra världskriget.
Under kriget kom stridsvagnen att bli den som tillverkats i störst antal i
väst och tillverkningssiffrorna överträffades enbart av den ryska T-34.
Stannar och tar en del bilder vid minnesmärket. Tyvärr är texten på skyltarna
på franska så jag kan inte i detalj förstå vad det står. |
|
09.05 |
Har cyklat |
|
09.07 |
Har cyklat |
|
09.09 |
Jag har planerat att stanna
en kvart i Kembs men det ser så dött och trist ut så det gör jag inte utan
jag fortsätter. Jag kommer att köra i riktning mot Niffer och skall
förhoppningsvis innan Niffer komma fram till något som heter Schleuse von Le
Corbusier. Där skall jag om allt stämmer komma på cykelvägen igen och vika av
längs Canal du Rhône au Rhin. Det bör vara cirka tre kilometer till slussen. |
|
09.13 |
Är ute på en liten väg
mellan en skog på ena sidan och höga majsfält på den andra. Över mig kan jag
se en massa flygplan som ser ut att vara på väg att landa. Antagligen är det
på väg ner mot Basels flygplats som, trots att Basel är en schweizisk stad,
faktiskt ligger i Frankrike. Så kan det vara i Europa. |
|
09.27 |
Jag har enligt en vägskylt |
|
09.30 |
Har cyklat |
|
09.40 |
Skall ge mig iväg från
slussen nu och har si så där en fyr till fem mil till Neuf-Brisach. Hittar
jag något trevligt ställe på vägen för lunch så stannar jag där annars äter
jag när jag kommer fram till Neuf-Brisach. Därifrån är det sedan bara cirka
två mil till Colmar, dagens mål. Har plockat fram min IPod för att få lite
musik och solen tittar fram, frågan är om livet kan vara mycket bättre. |
|
09.50 |
Har cyklat |
|
10.05 |
Har kört |
|
10.10 |
Jag har stannat för att ta
av västen jag har på mig för nu gör solen att det är ordentligt varmt. Borde
nog smörja in armar och ben men jag kör en bit till. |
|
10.29 |
Har cyklat |
|
10.35 |
|
|
10.53 |
Har kört |
|
11.23 |
|
|
11.39 |
Har cyklat |
|
11.45 |
|
|
12.08 |
Efter att ha cyklat
sammanlagt |
|
12.23 |
Jag cyklar längs väg D468
och har cyklat |
|
12.34 |
|
|
13.13 |
Efter |
|
13.23 |
Har äntligen fått en kall
öl. Det var ju i och för sig inte så länge sedan senast men det är varmt nu,
mycket varmt, så det behövs. Jag sitter på en liten bistro som heter ”Au Lion
de Belfort”. Tyvärr serverar de inte någon mat. |
|
14.10 |
Jag är på väg från
Neuf-Brisach i riktning mot Colmar. har cyklat |
|
14.21 |
Har kommit |
|
14.40 |
Har kommit till Appenwihr
och kört sammanlagt |
|
14.42 |
Kör ut ur Appenwihr och har
därmed nio km kvar till Colmar så det skall vara precis på håret att jag inte
behöver klättra i bergen. |
|
15.10 |
Har cyklat |
|
15.30 |
Har kommit till Hotel Primo.
31€ för ett enkelt rum, mycket enkelt, med toalett och dusch i korridoren men
bra frukost och cykelförvaring. Skall ta en dusch, byta kläder och ge mig ut
för att titta på staden, men först skall jag ha en öl på den lilla baren
sidan om hotellet. |
|
Colmar - Kehl (Strasbourg),
Tyskland
Cykel Colmar till Kehl (Strasbourg)
Cyklad tid: 5 tim 17 min 44 sek
Snitthastighet: 18,22 km/t
Maxhastighet: 30 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
08.06 |
Färdig att köra från Hotel
Primo i Colmar. Jag har sovit gott och fått en riktigt fin frukost. Nu kör
jag först tillbaka till Neuf-Brisach och därifrån vidare mot Strasbourg. |
|
08.18 |
Har cyklat två km och är på
väg ut ur Colmar genom ett villaområde. Jag följer slaviskt min GPS för att
komma ut. Ganska svårt att ta sig ut ur de centrala delarna av staden
eftersom nästan alla gator är enkelriktade, något som min GPS inte brydde sig
om eller kände till. Som tur är finns det på många gator bussfiler där bussarna
kör mot trafiken och dessa filer utnyttjade jag. Det gick bra men det gäller
att se upp för bussarna. |
|
|
Fortsättning följer ………
(skall bara hitta mina noteringar först) |
|
Dag 4, 070825, lördag
(När, och om, jag
hittar mina förlorade anteckningar så kommer jag att publicera dessa)
Dag 5, 070826, söndag
(När, och om, jag
hittar mina förlorade anteckningar så kommer jag att publicera dessa)
Dag 6, 070827, måndag
Nierstein - Bad Breisig
Cykel Nierstein till St. Goar
Båt St. Goar till Koblenz
Cykel Koblenz till Bad Breisig
Cyklad tid: 7 tim 48 min 10 sek
Snitthastighet: 16,36 km/t
Maxhastighet: 31 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
08.12 |
Är på väg från mitt Gaststätte
där jag övernattat i Nierstein. Skall följa cykelvägen norrut förbi Mainz och
försöka ta mig till Remagen idag. Jag har ju en bro där jag måste hinna fram
till idag |
A01 |
08.21 |
Jag har börjat dagen med en
hård klättring upp till kyrkan som ligger högt ovanför byn. Jag vet inte
riktigt om det är den här vägen jag egentligen ska köra, det kan vara så att
jag kommit fel. Hur som helst är utsikten över Nierstein, floden och
landskapet mödan värd. Jag får försöka leta mig fram och ev. fråga någon. |
A02 |
08.23 |
Frågade precis en tjej som
gick förbi med sin hund och hon påstod att jag var på rätt väg. Enligt henne
skall det vara den vägen som går upp förbi kyrkan. Jag får väll fortsätta och
se var jag hamnar. Hoppas det inte blir mycket mer sådant här klättrande. |
A03 |
08.32 |
Jag är nu nästan högst uppe
på bergssidan över Nierstein och Rhen. Jag är på något som kallas Rhein
Hochenweg men det är ju inte den vägen jag skall ta. Jag får ta och köra
tillbaka ner till byn igen. Jag kom säkert fel någonstans där. |
A04 |
08.35 |
Så snabbt gick det att
komma ner för backen och nu har jag kommit in på den rätta vägen. |
A05 |
08.40 |
Har cyklat |
A06 |
08.59 |
Har cyklat |
A07 |
09.02 |
|
A08 |
09.23 |
Jag vet inte om jag är på
rätt väg. Jag har äntligen kommit över, eller för att vara korrekt under, den
starkt trafikerade D9. jag kör på en grusväg mellan D9 och Rhen och enligt
min karta skall det vara en sådan här väg att följa in till Mainz. Att jag
slutligen hittat hit beror knappast på skyltningen utan endast på karta och
GPS. |
A09 |
09.25 |
Det har bara gått ett par
minuter på den nya vägen men jag har redan kommit till en skylt där det står
”Umleitung, Radweg” och givetvis är jag så lydig att jag följer den uppmaningen
istället för min intuition. Vi får se vad som händer. |
A10 |
09.33 |
Säg den lycka som varar för
evigt. Jag har cyklat |
A11 |
09.41 |
Har cyklat |
A12 |
09.45 |
Har efter |
A13 |
09.49 |
Har cyklat |
A14 |
09.57 |
Har kommit till Mainz,
stadsdelen Laubenheim. Nu skall jag bara försöka ta mig ner till stranden och
kajen längs Rhen för att sedan följa den stora floden vidare mot norr. |
A15 |
10.15 |
Har nu, efter |
A16 |
10.32 |
Har tagit en kopp kaffe vid
ett litet stånd här nere på kajen vid Rhen i Mainz. Lite längre bort mot
norr, när man kommit under en bro, ligger Adenauer Ufe och väl där är det
raka spåret upp mot Koblenz och sedan vidare mot Remagen. Enligt min
ursprungliga planering skulle jag kört från Mainz klockan 08.00 och det innebär
att jag är 2½ timma försenad nu jämfört med min planering. En halv, kanske
en, timma kan jag nog köra in men det blir säkert en sen ankomst till
Remagen. Det är ganska många mörka moln på himlen, hoppas det inte blir regn.
I och för sig innebär molnigheten att det är lite svalare. Inget ont som inte
har något gott med sig. |
A17 |
10.45 |
Lämnar min rastplats
nedanför rådhuset vid kajen i Mainz. Trippmätaren visar |
A18 |
11.00 |
Trippmätaren visar |
A19 |
11.15 |
Har nu kört |
A20 |
11.24 |
|
A21 |
11.31 |
Har satt igång min GPS för
att få hjälp med att hitta till Heidenfahrt. Det blir då tyvärr längs den
stora vägen vilken är ganska starkt trafikerad men det är bara |
A22 |
11.48 |
Trippmätaren visar |
A23 |
12.00 |
Efter |
A24 |
12.10 |
Har, efter |
A25-26 |
12.12 |
En skylt visar att jag nu
är på rätt väg, på väg mot Bingen. Det är enligt skylten |
A27 |
12.32 |
Har, efter 51,5 cyklade
kilometer, kommit till Ingelheim-Nord och har ca en mil kvar till Bingen. |
A28 |
13.02 |
När jag glider in i Bingen
visar trippmätaren att jag cyklat |
A29 |
13.52 |
Skall lämna Bingen efter
att ha fått en god lunch. Korv och pommes frites och en stor öl, en Bitburger,
så nu skall jag nog klara mig ett tag till. Får se hur långt jag kommer idag.
Nästa mål är St. Goar och dit är det |
A30 |
14.28 |
Har nu cyklat |
A31 |
15.20 |
Har kommit till Oberwesel
och är du |
A32 |
15.36 |
|
A33 |
16.00 |
Jag står i St. Goar och väntar
på en båt. Jag skall faktiskt åka flodbåt på Rhen, ner till Koblenz. Jag
köpte biljetten av en trevlig dam här i biljettluckan. Jag vet inte varför
men hon gav mig en pensionärsbiljett så jag behövde bara betala halva priset.
Det var ju snällt. |
A34 |
16.34 |
Streif står surrad på
fördäcket och själv sitter jag i baren och vi är på väg i full fart mot
Koblenz. |
A35 |
18.40 |
Står på kajen i Koblenz och
funderar på om jag skall cykla eller ta tåget. Det är faktisk en ganska skön
kväll. Vinden som blåst ganska bra mot mig hela dagen har mojnat nu så jag
tror jag tar och cyklar vidare. Får se hur långt jag kommer. Om jag känner
för det kan jag nog ta ett tåg lite längre norrut eller så hittar jag något
ställe längs vägen där jag kan övernatta. Innan jag kör vidare skall
jag dock ta mig ut till Deutsche Ecke, platsen där Rhen och Mosel flyter
samman. När jag nu startar igen visar trippmätaren |
A36-A37 |
19.00 |
Försöker ta mig ut ur
Koblenz. har sett skyltar som pekar mot Andernach och eftersom det är dit jag
skall så är det ju naturligt att jag följer dessa. Enligt skyltarna är det |
A38 |
19.15 |
Har cyklat |
A39 |
19.25 |
Har cyklat |
A40 |
19.54 |
! |
|
20.02 |
Har nu kört |
|
20.09 |
Har kört |
|
20.27 |
|
|
20.44 |
|
|
20.58 |
Har kommit till Bad Bresig
och enligt skyltarna här är det |
|
21.00 |
Har cyklat |
|
Dag 7, 070828, tisdag
Bad Breisig - Düsseldorf
Cykel Bad Breisig till Düsseldorf
Cyklad tid: 7 tim 22 min 48 sek
Snitthastighet: 15,77 km/t
Maxhastighet: 33 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
09.00 |
Startar från Hotel Anker i
Bad Breisig. Skulle egentligen ha varit en mil längre norrut i Remagen och en
timma tidigare. Det innebär alltså att jag ligger cirka två timmar efter min
planering. Men vad gör det? Det är ju ingen tävling. Skall till Düsseldorf
idag och är det så att jag tycker sträckan blir för lång eller det blir
tråkigt på slutet får jag ta en flodbåt. Man kan ju göra det om man färdas
längs Rhen. Vädret är si så där nu på morgonen. Inte särskilt varmt just nu
men när solen kommer upp ordentligt skall det nog bättra sig. |
|
09.55 |
Har kört |
|
10.41 |
Trippmätaren visar |
|
11.16 |
Har cyklat |
|
11.33 |
Har kommit till Bonn Bad
Godesberg efter att ha cyklat |
|
12.00 |
|
|
12.50 |
På väg igen efter
matuppehållet i Bonn. Trippmätaren visar på |
|
13.57 |
Har cyklat |
|
14.16 |
|
|
14.37 |
Det blev en del små
felkörningar i Sürth men nu har jag kört |
|
14.52 |
Har nu cyklat |
|
16.00 |
Jag lämnar nu Köln. har
varit och tittat på Domen, fått en öl och suttit och pratat med ett gäng
trevliga spanjorer som satt på restaurangen där jag tog min öl. Det var
faktiskt så att de bjöd mig på ölen som tack för att en av männen fått
provsitta min cykel. Ska ta mig till
Düsseldorf nu, |
|
16.25 |
Har precis kört över en hög
och brant gång- och cykelbro över inloppet till en stor containerhamn. Är på
väg mot Dormagen och dit är det |
|
17.30 |
Nu är |
|
17.36 |
Såg precis en skylt som
visade att det är |
|
--.-- |
Efter |
|
20.15 |
Efter |
|
Dag 8, 070829, onsdag
Düsseldorf - Kleve
Cykel Düsseldorf till Kleve
Cyklad tid: 7 tim 6 min 2 sek
Snitthastighet: 15,39 km/t
Maxhastighet: 31 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
08.48 |
Är på gång att ge mig iväg
från Hotel Doria i Düsseldorf. |
|
09.11 |
Har, via den stora vägbron
i centrala Düsseldorf, kommit över till den västra sidan. Skall svänga av här
nu och följa floden norrut, och så får vi se om jag når fram till Kleve idag. |
|
10.34 |
Har klarat av |
|
11.03 |
Har nu kört |
|
12.31 |
Nu är |
|
14.11 |
Lämnar Baerl efter en lunch
bestående, som så ofta förr, av korv, pommes frites och en öl. Är nu äntligen
ute på något som lite mer liknar landsbygd. Skall nu, med hjälp av min GPS,
köra i riktning mot Xanten. Jag skall ta kortaste vägen dit vilket kommer att
innebära att jag återigen lämnar stranden av Rhen. |
|
14.42 |
Har cyklat |
|
15.22 |
Trippmätaren visar på |
|
16.00 |
Efter |
|
16.45 |
Startar från Xanten efter
en go’ kopp och en bakelse. |
|
18.17 |
Har kommit till Kleve,
dagens mål och trippmätaren visar |
|
19.08 |
Har kommit till stället där
jag skall bo i natt och jag kan konstatera att det ligger inte alls centralt
som jag trodde utan halvvägs ut på landet i ett skogsområde högst upp på
toppen av en lång brant backe. Jag är trött och det skall bli skönt att få
sitta ner med någonting att äta och någonting att dricka och sedan i säng. |
|
Dag 9, 070830, torsdag
Kleve - Gorinchem,
Nederländerna
Cykel Kleve till Gorinchem
Cyklad tid: 6 tim 26 min 44 sek
Snitthastighet: 15,98 km/t
Maxhastighet: 28 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
09.25 |
Jag har kört från
Kegelbörshaus Ida i Kleve i riktning mot Nijmegen i Nederländerna. |
|
10.30 |
Lämnar Kranenburg efter en
halv timmas paus för en kopp kaffe och en liten kaka. Skönt att få sitta i
solen en stund. Det var ganska kallt tidigare i morse men nu när solen tittar
fram ordentligt börjar det bli varmt och skönt. Det är växlande molnighet och
omkring 20 grader, d.v.s. ungefär samma väder som igår. Skal nu köra direkt
till Nijmegen. |
|
10.50 |
Har cyklat |
|
11.30 |
Efter 22 cyklade kilometer
sitter jag på en uteservering i Nijmegen och väntar på en öl. |
|
12.08 |
Trippmätaren visar på |
|
13.15 |
Har kommit till Afferden
efter att ha cyklat |
|
15.19 |
|
|
16.18 |
|
|
17.10 |
|
|
Dag 10, 070831, fredag
I Gorinchem
Dag 11, 070901, lördag
I Gorinchem
Dag 12, 070902, söndag
Gorinchem - Arnhem
Cykel Gorinchem till Arnhem
Cyklad tid: 5 tim 16 min 42 sek
Snitthastighet: 17,28 km/t
Maxhastighet: 43 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
10.39 |
Har cyklat |
|
12.00 |
|
|
12.20 |
Lämnar Kullenborg efter 20
minuters rast. |
|
14.07 |
Trippmätaren visar |
|
15.48 |
|
|
16.10 |
Kör från Osterbeek i
riktning mot Arnhem dit det är cirka |
|
Dag 13, 070903, måndag
Arnhem - Nordhorn, Tyskland
Cykel Arnhem till Nordhorn
Cyklad tid: 6 tim 28 min 6 sek
Snitthastighet: 17,21 km/t
Maxhastighet: 37 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
09.00 |
På väg att lämna Hotel
Parkzicht i Arnhem, skall försöka ta mig till Nordhorn idag. Det ösregnade
när jag vaknade imorse men nu har molntäcket spruckit upp och solen titta
fram så det blir nog en bra dag. |
|
09.34 |
Har cyklat |
|
10.54 |
har kommit till Zutpen och
skall stanna här för en kopp kaffe och ett wienerbröd. |
|
11.40 |
Är kvar i Zutpen och sitter
på ett kafé och väntar ut en regnskur. |
|
12.10 |
Trippmätaren visar |
|
13.15 |
Har cyklat |
|
14.05 |
Efter |
|
14.11 |
Sitter på ett trevligt
litet kafé i Goor och har fått en öl och även beställt en Katalansk toast,
vad det nu kan vara. Frågan är om det inte kommer att bli mer regn innan jag
kommer till Hengelo. |
|
15.05 |
Trippmätaren visar på |
|
16.05 |
Efter |
|
16.22 |
Har kört |
|
16.30 |
Har klarat av |
|
17.00 |
Det har slutat regna och
solen skiner igen. Ger mig iväg från restaurangen där jag haft min lilla
öl-paus. Vidare mot Oldenzaal och så småningom Nordhorn i Tyskland. |
|
|
Såg precis en skylt som
visade att det är |
|
17.30 |
Har cyklat |
|
17.47 |
Har nu klarat av |
|
18.04 |
|
|
18.09 |
Efter att under dagen
cyklat |
|
18.16 |
Har kommit till Nordhorn
och trippmätaren visar på |
|
19.12 |
Är installerad på rummet på
Hotel Euriga. helt ok frånsett att det kanske är något dyrt, 40€. Eftersom
det börjar bli både kallt och mörkt på kvällarna tog jag första bästa ställe
där jag kunde hitta ett ledigt rum. |
|
Dag 14, 070904, tisdag
Nordhorn - Oldenburg
Cykel Nordhorn till Cloppenburg
Tåg Cloppenburg till Oldenburg
Cyklad tid: 5 tim 48 min 22 sek
Snitthastighet: 16,86 km/t
Maxhastighet: 27 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
08.42 |
Färdig för avfärd från
Hotel Euregio i Nordhorn. Jag skall till Oldenburg idag. Vädret är ungefär
som igår; Molnigt, skurar då och då emellanåt och tyvärr lite vind snett
framifrån. |
|
09.05 |
Mätaren visar på |
|
09.57 |
Har cyklat |
|
10.29 |
|
|
10.40 |
Står vid en liten
bagerivagn på en parkeringsplats. Har
fått en kopp kaffe och en kaka med det lockande namnet ”Fettringe”. Skall ge
mig iväg nu. Tyvärr är det regn i luften igen och termometern på väggen visar
bara 15 grader. |
|
11.06 |
Trippmätaren visar på |
|
11.20 |
När trippmätare visade |
|
11.25 |
Regnet har avtagit och jag
tänker fortsätta. Har tagit på regnkläder och skydd över skorna. Att bli våt
om skorna är något av det värsta när man cyklar tycker jag. Blir man våt om
kläderna kan man bara byta till torra men i regel har man bara ett par
cykelskor med och det tar lång tid att torka dessa om de blivit ordentligt
blöta. |
|
11.32 |
Har kört |
|
12.02 |
Har, efter |
|
12.54 |
När jag startar efter lunch
i Hasselüne visar trippmätaren |
|
13.34 |
Vid |
|
13.47 |
Efter den korta avstickaren
ner till Herzlake visar nu mätaren på |
|
14.28 |
Har cyklat |
|
14.50 |
Är efter omvägen in om
Löningen tillbaka längs stora vägen och har cirka |
|
15.19 |
Har lämnat Lastrup bakom
mig och har nu |
|
16.01 |
Har nu trampat på hela |
|
17.32 |
Sitter på stationen i
Cloppenburg och väntar på ett tåg till Oldenburg vilket skall gå om cirka 25
minuter. Jag bestämde mig för att inte cykla till Cloppenburg på grund av den
hårda och kalla motvinden samt de kraftiga regnskurarna och eftersom det inte
fanns några lediga rum att få tag på till rimliga priser så bestämde jag mig
för att ta tåget. |
|
19.45 |
Är installerad på mitt rum
på ett trevligt litet hotell i utkanten av Oldenburg. Det var lite svårt att
få tag på något ledigt rum i passande prisklass. Alla de hotell jag hade på
min lista var upptagna så jag ringde till ett, Hotel Heinemann, vars namn jag
hittade på en reklamtavla på stationen. Det är alldeles för dyrt, 49€ men det
är sista övernattningen under resan och rummet är verkligen fint och hotellet
har en underbar bierstube. Kan på tv:n se att det kommer att bli ihållande
regn imorgon så jag har bestämt mig för att ta tåget till Bremen och sedan
därifrån vidare till Hamburg och Puttgarden. Nu skall jag ner i bierstuben
och få mig en stor öl och den sista riktiga tyska middagen. |
|
Dag 15, 070905, onsdag
Oldenburg - Helsingborg,
Sverige
Tåg Oldenburg till Puttgarden
Färja Puttgarden till Rödbyhavn, Danmark
Cykel Rödbyhavn - Nyköping Falster
Tåg Nyköping Falster - Helsingör
Färja Helsingör - Helsingborg
Cyklad tid: 3 tim 12 min 16 sek
Snitthastighet: 17,93 km/t
Maxhastighet: 33 km/t
Cyklad distans:
Totaldistans:
Tid |
Notering |
Anmärkning |
08.25 |
På väg att lämna Hotel Heinemann
i Oldenburg för att köra ner till stationen för att få ett tåg till, i första
hand, Bremen men förhoppningsvis hela vägen till Puttgarden via Hamburg. |
|
09.07 |
På stationen i Oldenburg
för att ta tåget, vilket går om 4 minuter, till Bremen. |
|
10.00 |
Sitter på Bremen Hbf och
har cirka en timma på mig innan tåget mot Puttgarden avgår. |
|
14.44 |
På stationen i Puttgarden
och jag har precis missat en färja till Danmark men det är ingen panik det
går en annan om en halv timma. |
|
16.48 |
Har kommit iland i Rödby
Havn, Danmark. Skall montera min GPS och sedan ge mig iväg mot Nyköping
Falster dit det är cirka |
|
19.06 |
Jag har cyklat |
|
21.26 |
Står på Österport station i
Köpenhamn och väntar på tåget till Helsingör. |
|
23.02 |
Har cyklat |
|