Under ett par dagar i skiftet augusti och
september 2005 cyklade min kollega Ingvar och jag till Rothenburg ob
der Tauber i Bayern, Tyskland.
Rothenburg är en stad som har kvar mycket av
sin medeltida karaktär, bland annat en intakt ringmur.
Det tog oss sju dagar att komma dit och
färden gick via Trelleborg - Rostock och vidare söderut, bland annat över
bergen i Türinger Wald.
Väl framme stannade vi en dag för att
utforska staden och sedan tog vi tåg, färja och cykel hem via Puttgarden -
Rödby och Danmark.
Nedan kan du läsa lite fakta om turen (tider, cyklade distanser och liknande) samt även se en del bilder och kartor (klicka på de små kartorna på denna sida för att se dessa i större format).
Dag 1 2005-08-25 |
Helsingborg - Trelleborg Avf: 08.30 Ank: 22.10 Dagsdistans: 145,23 km Snitthastighet: 18,69 km/t Cyklad tid: 7 t 46 min Högsta hastighet: 38 km/t Anm: Lätta skurar och god motvind till Saxtorp, uppehåll och mestadels vind från sidan till Torna Hällestad och sedan ösregn och fortsatt motvind till Trelleborg. Det blev även mörkt innan vi kom fram och en felkörning i mörkret gjorde att vi kom ut på en del små grusvägar vilka stundtals var besvärliga. Sista biten in till Trelleborg körde vi på en motorvägsliknande sträcka där det var förbjudet att cykla, detta för att komma i tid till färjan. En tung dag. |
Länk till
bilder: Dag 1 |
|
Dag 2 2005-08-26 |
Rostock - Lübz Avf: 06.30 Ank: 16.30 Dagsdistans: 109,52 km Snitthastighet: 16,85 km/t Cyklad tid. 6 t 30 min Högsta hastighet: 41 km/t Anm: Dagen började med en lång omväg på ca 15 km för att komma från färjehamnen in till Rostock. Hade vi kunnat köra på motorvägen hade det varit halva sträckan. Efter frukost i centrum av Rostock hade vi vissa problem att ta oss ut ur staden på grund av många vägarbeten och därför avstängda gator. Hård motvind hela dagen och mot slutet även regn. Motvinden gjorde att vi inte cyklade så långt som tänkt denna dag utan stannade i den lilla staden Lübz, ca 45 km innan vårt planerade mål. |
Länk till bilder: Dag 2 |
|
Dag 3 2005-08-27 |
Lübz - Jerichow Avf: 08.45 Ank: 21.30 Dagsdistans: 157,58 km (resans längsta dagsdistans) Snitthastighet: 17,77 km/t Cyklad tid: 8 t 52 min Högsta hastighet: 41 km/t Anm: Dagen började med hård motvind men efter lunch började vinden mojna och till kvällen var det lugnt. Inget regn utan istället sol. För att ta igen en del av den sträcka vi kommit efter tidsschemat första dagen tog vi ett litet lokaltåg ca 20 km mellan Pullitz och Pritzwalk. Passerade floden Elbe två gånger under dagen. Först med färja vid Sandau och sedan över den nya bron strax norr om Tangermünde. |
Länk till
bilder: Dag 3 |
|
Dag 4 2005-08-28 |
Jerichow - Hettstedt Avf: 08.40 Ank: 20.10 Dagsdistans: 149,77 km Snitthastighet: 17,57 km/t Cyklad tid: 8 t 31 min Högsta hastighet: 48 km/t Anm: Vädret hade nu skiftat och det var varmt och soligt med måttlig vind. Även om vi stötte på enstaka backar var vi fortfarande kvar i det relativt platta nordtyskland. I Bernburg var det marknad. Trevligt, med blåsorkester, korv och öl. En missad avtagsväg strax utanför Thessen gjorde att vi cyklade en omväg på ca 15 km. I övrig fungerade navigeringen bra med hjälp av kartorna från ViaMichelin vilka jag hade i min handdator. |
Länk till
bilder: Dag 4 |
|
Dag 5 2005-08-29 |
Hettstedt - Bad Berka Avf: 08.30 Ank: 21.00 Dagsdistans: 123,44 km Snitthastighet: 15,63 km/t Cyklad tid: 7 t 53 min Högsta hastighet: 58 km/t (resans högsta hastighet) Anm: Ju längre söderut vi kom desto mer kuperat blev landskapet. Efter stoppet i Wiehe körde vi bland annat över den östra utlöparen av Hartz, Hohe Schrecke. Saken blev inte bättre av att värdshusvärden på det trevliga Deutscher Hof i Wiehe, förärade oss varsin tung ölsejdel. Eftersom en titt på kartan visade att vi skulle passera i närheten av Buchenwalds koncentrationsläger bestämde vi oss för att ta omvägen dit för att hedra minnet av alla offer med ett besök vid minnesmärket. |
Länk till
bilder: Dag 5 |
|
Dag 6 2005-08-30 |
Bad Berka - Hofheim Avf: 08.30 Ank: 20.45 Dagsdistans: 143,92 km Snitthastighet: 16,84 km/t Cyklad tid: 8 t 33 min Högsta hastighet: 57 km/t Anm: Under dagen passerade vi genom Türinger Wald och över resans högsta punkt, ca 700 m. Ett underbart vackert landskap. Jobbigt uppför backarna men trots allt inte så besvärligt som jag föreställt mig. Men vi var ordentligt trötta när vi kom fram till Hofheim. Det var en lite konstig känsla att sitta i Fränkischer Hofs biergarten på kvällen, det var nämligen valkampanj i Tyskland och på torget utanför var det valmöte. Det ger alltid mig en konstig känsla att höra politisk retorik på tyska genom högtalare. Det var bara ljudet av stöveltramp som fattades för att jag skulle vara övertygad att jag förflyttats tillbaka i tiden till 30-talet. |
Länk till
bilder: Dag 6 |
|
Dag 7 2005-08-31 |
Hofheim - Rothenburg ob der Tauber (Schweinsdorf) Avf: 09.15 Ank: 19.00 Dagsdistans: 113,65 km Snitthastighet: 16,13 km/t Cyklad tid: 7 t 3 min Högsta hastighet: 55 km/t Anm: Alla uppgifter ovan är räknade fram till vårt hotellet i Schweinsdorf. Efter ankomsten dit cyklade vi in till centrum av Rothenburg vilket ger en sammanlagd sträcka för dagen på 122,59 km. Hela dagen i övrigt kan betäcknas som intervallträning. Vi cyklade från by till by och dessa byar låg nere i djupa dalar så det var att rulla ner i full fart utan ansträngning till byarna och sedan var det att kämpa som en galärslav för att komma upp på andra sidan, sedan var det ett par kilometer av lugn cykling på platt mark innan samma procedur upprepades igen. Dock måste noteras att en del av de små städer vi passerade var riktiga pärlor. |
Länk till
bilder: Dag 7 |
|
Dag 8 2005-09-01 |
Efter frukost cyklade vi in till Rothenburg, en
sträcka på fyra kilometer. Dagen tillbringades sedan med att ut- forska staden och vi såg även till att köpa tågbiljetter för hemresan. Senare på eftermiddagen cyklade vi tillbaka till Schweinsdorf för lite vila och efter det en underbart god middag på vårt gasthof, Zum Hirschen. Vi fick även ett par smakprov på värdshusvärdens, herr Pfeiffer´s, hembrända snapsar av typen Kümmel och Obstler och sedan tog vi cyklarna tillbaka in till Rothenburg för en sista kväll i staden. |
Länk till bilder: Dag 8 |
|
Dag 9-10 2005-09-11--12 |
Dag 9 anträdde vi vår resa hem. Eftersom man renoverade
järnvägen mellan Rothenburg och Steinach började resan med buss från Schweinsdorf till just Steinach. Därifrån blev det sedan tåg till Lübeck via Würzburg, Gemünden, Fulda, Bebra, Göttingen, Uelzen och Lüneburg. Vi kom fram till Lübeck klockan 21.34 (en timme senare än planerat p g a tågförsening) och begav oss från stationen till ett kneipe vi besökt tidigare. När vi frågade gästerna där om de kände till något billigt hotell eller pensionat visade det sig att mannen som stod för baren hade en lägenhet i samma hus som vi gärna fick hyra en natt. Det är ett bra tips om man söker billiga övernattningar, gå in på en bar som frekventeras av medelålders/äldre människor och fråga om det är någon som känner till något ställe där man kan hyra ett billigt rum för natten. Dag 10 fortsatte resan, först med tåg till Puttgarden (där vi besökte Border Shopen), färja till Rödby i Danmark, cykel till Nyköbing Falster (ca 50 km), tåg till Helsingör och så slutligen färja hem till Helsingborg. |
Länk till bilder: Dag 9 & 10 |
|
|
|
|
Copyright för alla bilder och all text, när inte annat anges eller är uppenbart, tillhör Thomas Lindblom.
mailto:thomas@thomaslindblom.se
Senast uppdaterad:
2013-04-30 09:55:03
Tillbaka till
www.thomaslindblom.se/Cykling