Dag 1
2005-08-25
Helsingborg - Trelleborg
Avf: 08.30
Ank: 22.10
Dagsdistans: 145,23 km
Snitthastighet: 18,69 km/t
Cyklad tid: 7 t 46 min
Högsta hastighet: 38 km/t
Anm: Lätta skurar och god motvind till Saxtorp, uppehåll
och mestadels vind från sidan till Torna Hällestad
och sedan ösregn och fortsatt motvind
till Trelleborg. Det blev även mörkt innan vi kom
fram och en felkörning i mörkret gjorde att vi kom
ut på en del små grusvägar vilka stundtals var
besvärliga. Sista biten in till Trelleborg körde vi på en
motorvägsliknande sträcka där det var förbjudet
att cykla, detta för att komma i tid till färjan. En tung dag.

Länk till bilder:
Dag 1

Dag 2
2005-08-26
Rostock - Lübz
Avf: 06.30
Ank: 16.30
Dagsdistans: 109,52 km
Snitthastighet: 16,85 km/t
Cyklad tid. 6 t 30 min
Högsta hastighet: 41 km/t
Anm: Dagen började med en lång omväg på ca 15 km för
att komma från färjehamnen in till Rostock. Hade vi
kunnat köra på motorvägen hade det varit halva sträckan.
Efter frukost i centrum av Rostock hade vi vissa problem
att ta oss ut ur staden på grund av många vägarbeten
och därför avstängda gator. Hård motvind hela dagen
och mot slutet även regn. Motvinden gjorde att vi inte
cyklade så långt som tänkt denna dag utan stannade i
den lilla staden Lübz, ca 45 km innan vårt planerade mål.

Länk till bilder:
Dag 2

Dag 3
2005-08-27
 
Lübz - Jerichow
Avf: 08.45
Ank: 21.30
Dagsdistans: 157,58 km (resans längsta dagsdistans)
Snitthastighet: 17,77 km/t
Cyklad tid: 8 t 52 min
Högsta hastighet: 41 km/t
Anm: Dagen började med hård motvind men efter lunch
började vinden mojna och till kvällen var det lugnt. Inget
regn utan istället sol. För att ta igen en del av den sträcka
vi kommit efter tidsschemat första dagen tog vi ett litet
lokaltåg ca 20 km mellan Pullitz och Pritzwalk. Passerade
floden Elbe två gånger under dagen. Först med färja vid
Sandau och sedan över den nya bron strax norr om
Tangermünde.
 

Länk till bilder:
Dag 3

Dag 4
2005-08-28
Jerichow - Hettstedt
Avf: 08.40
Ank: 20.10
Dagsdistans: 149,77 km
Snitthastighet: 17,57 km/t
Cyklad tid: 8 t 31 min
Högsta hastighet: 48 km/t
Anm: Vädret hade nu skiftat och det var varmt och soligt
med måttlig vind. Även om vi stötte på enstaka backar
var vi fortfarande kvar i det relativt platta nordtyskland.
I Bernburg var det marknad. Trevligt, med blåsorkester,
korv och öl. En missad avtagsväg strax utanför Thessen
gjorde att vi cyklade en omväg på ca 15 km. I övrig
fungerade navigeringen bra med hjälp av kartorna från
ViaMichelin vilka jag hade i min handdator.

Länk till bilder:
Dag 4

Dag 5
2005-08-29
Hettstedt - Bad Berka
Avf: 08.30
Ank: 21.00
Dagsdistans: 123,44 km
Snitthastighet: 15,63 km/t
Cyklad tid: 7 t 53 min
Högsta hastighet: 58 km/t (resans högsta hastighet)
Anm: Ju längre söderut vi kom desto mer kuperat blev landskapet. Efter
stoppet i Wiehe körde vi bland annat över den östra utlöparen av Hartz, Hohe
Schrecke. Saken blev inte bättre av att värdshusvärden på det trevliga
Deutscher Hof i Wiehe, förärade oss varsin tung ölsejdel. Eftersom en titt
på kartan visade att vi skulle passera i närheten av Buchenwalds
koncentrationsläger bestämde vi oss för att ta omvägen dit för att hedra
minnet av alla offer med ett besök vid minnesmärket.

Länk till bilder:
Dag 5

Dag 6
2005-08-30
Bad Berka - Hofheim
Avf: 08.30
Ank: 20.45
Dagsdistans: 143,92 km
Snitthastighet: 16,84 km/t
Cyklad tid: 8 t 33 min
Högsta hastighet: 57 km/t
Anm: Under dagen passerade vi genom Türinger Wald och över resans högsta
punkt, ca 700 m. Ett underbart vackert landskap. Jobbigt uppför backarna men
trots allt inte så besvärligt som jag föreställt mig. Men vi var ordentligt
trötta när vi kom fram till Hofheim. Det var en lite konstig känsla att
sitta i Fränkischer Hofs biergarten på kvällen, det var nämligen valkampanj
i Tyskland och på torget utanför var det valmöte. Det ger alltid mig en konstig
känsla att höra politisk retorik på tyska genom högtalare. Det var bara ljudet
av stöveltramp som fattades för att jag skulle vara övertygad att jag
förflyttats tillbaka i tiden till 30-talet.

Länk till bilder:
Dag 6

Dag 7
2005-08-31
Hofheim - Rothenburg ob der Tauber (Schweinsdorf)
Avf: 09.15
Ank: 19.00
Dagsdistans: 113,65 km
Snitthastighet: 16,13 km/t
Cyklad tid: 7 t 3 min
Högsta hastighet: 55 km/t
Anm: Alla uppgifter ovan är räknade fram till vårt hotellet i Schweinsdorf.
Efter ankomsten dit cyklade vi in till centrum av Rothenburg vilket ger en
sammanlagd sträcka för dagen på 122,59 km. Hela dagen i övrigt kan
betäcknas som intervallträning. Vi cyklade från by till by och dessa byar
låg nere i djupa dalar så det var att rulla ner i full fart utan ansträngning
till byarna och sedan var det att kämpa som en galärslav för att komma
upp på andra sidan, sedan var det ett par kilometer av lugn cykling på
platt mark innan samma procedur upprepades igen. Dock måste noteras
att en del av de små städer vi passerade var riktiga pärlor.

Länk till bilder:
Dag 7

Dag 8
2005-09-01
Efter frukost cyklade vi  in till Rothenburg, en sträcka på
fyra kilometer. Dagen tillbringades sedan med att ut-
forska staden och vi såg även till att köpa tågbiljetter
för hemresan. Senare på eftermiddagen cyklade vi
tillbaka till Schweinsdorf för lite vila och efter det en
underbart god middag på vårt gasthof, Zum Hirschen. Vi
fick även ett par smakprov på värdshusvärdens, herr
Pfeiffer´s, hembrända snapsar av typen Kümmel och
Obstler och sedan tog vi cyklarna tillbaka in till
Rothenburg för en sista kväll i staden.

Länk till bilder:
Dag 8

Dag 9-10
2005-09-11--12
Dag 9 anträdde vi vår resa hem. Eftersom man renoverade järnvägen mellan
Rothenburg och Steinach började resan med buss från Schweinsdorf till just
Steinach. Därifrån blev det sedan tåg till Lübeck via Würzburg, Gemünden,
Fulda, Bebra, Göttingen, Uelzen och Lüneburg. Vi kom fram till Lübeck
klockan 21.34 (en timme senare än planerat p g a tågförsening) och begav
oss från stationen till ett kneipe vi besökt tidigare. När vi frågade gästerna
där om de kände till något billigt hotell eller pensionat visade det sig att
mannen som stod för baren hade en lägenhet i samma hus som vi gärna
fick hyra en natt. Det är ett bra tips om man söker billiga övernattningar,
gå in på en bar som frekventeras av medelålders/äldre människor och fråga
om det är någon som känner till något ställe där man kan hyra ett billigt
rum för natten.
Dag 10 fortsatte resan, först med tåg till Puttgarden (där vi besökte Border
Shopen), färja till Rödby i Danmark, cykel till Nyköbing Falster (ca 50 km),
tåg till Helsingör och så slutligen färja hem till Helsingborg.
 

Länk till bilder:
Dag 9 & 10


Copyright för alla bilder och all text, när inte annat anges eller är uppenbart, tillhör Thomas Lindblom.


mailto:thomas@thomaslindblom.se

Senast uppdaterad:
2013-04-30 09:55:03

Hit Counter

Tillbaka till
www.thomaslindblom.se/Cykling

www.thomaslindblom.se
www.hbg-bild.se